Галактика M87 очима телескопа Spitzer

Новини астрономії, астрофізики та космології

Ще в 1918 р. астроном Гебер Кертіс (Heber Curtis) помітив незвичайний промінь, що виходить із центру галактики M87. Зараз ми знаємо, що це джет – струмінь плазми, що викидається з акреційного диска, що оточує надмасивну чорну дірку.
Її довжина становить кілька тисяч світлових років. Матерія джета рухається з навколосвітньою швидкістю та активно випромінює у всіх діапазонах електромагнітного спектра. Коли вона стикається з хмарами міжзоряного газу, то виробляє ударні хвилі, що випромінюють енергію в інфрачервоному та радіодіапазонах.

Джет, що виривається з центру галактики M 87. Джерело: NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA) – HubbleSite

Саме галактика M87 була обрана як мета проєкту Event Horizon Telescope. 10 квітня його учасники опублікували історичне зображення силуету, розташованої в центрі цієї галактики надмасивної чорної діри, отримане за допомогою мережі радіотелескопів. Це справжній гігант — її маса у 6,5 млрд разів перевищує масу Сонця. Саме її активність призводить до утворення джетів.

Окрім радіообсерваторій, у спостереженнях M87 взяли участь і космічні апарати. Серед них був і інфрачервоний телескоп Spitzer. Нещодавно співробітники групи його супроводу опублікували зроблені ним фотографії галактики. Блакитний та зелений колір відповідають випромінюванню на довжині хвилі 3,6 та 4,5 мкм. Воно зображає розподіл зірок. Червоний колір позначає випромінювання на довжині хвилі 8,0 мкм – у цій лінії “світяться” пилові хмари.

На зображеннях телескопа Spitzer видно також знаменитий джет M87. Другий джет спрямований у протилежний від нас бік. Через релятивістські ефекти ми не можемо зареєструвати випромінювання. Але його присутність видає ударна хвиля, що формується ним, — на знімку вона схожа на літеру «C».

За матеріалами: https://www.jpl.nasa.gov