Галактичні диски зустрічаються частіше, ніж передбачає теорія

Галактик у вигляді тонких дисків більше, ніж передбачає теорія. Про це свідчить результат розрахунку, здійснений на основі стандартної космологічної моделі. Альтернативні уявлення можуть це пояснити.

Галактичні диски, що зливаються
Галактичні диски, що зливаються. Джерело: Wilipedia

Моделювання показало розбіжність з теорією

Галактичних дисків у Всесвіті більше, ніж передбачається стандартною космологічною моделлю. Про це оголосили вчені з низки європейських університетів. Вони опублікували в Astrophysical Journal новий розрахунок еволюції галактик і порівняли його з результатами досліджень.

У своїй роботі вчені використали Слоанівський цифровий огляд неба та дослідження під назвою Galaxy And Mass Assembly (GAMA). Обидва вони містять інформацію про сотні тисяч відомих нам галактик. Моделювання ж було комп’ютерним втіленням стандартної моделі та даних, отриманих від інших спостережень Всесвіту. Розрахунок показує, що галактичні диски мали б утворюватися рідше і руйнуватися частіше, ніж ми це бачимо в реальності.

Причина утворення спіральних та лінзоподібних галактик — їхній високий момент обертання. Саме він розтягує речовину в галактиці у формі диска. Якщо ж зоряна система з якоїсь причини, наприклад, у результаті злиття, його втрачає, то вона матиме більш сферичну форму.

Галактичні диски та уявлення про еволюцію Всесвіту

Високий момент обертання галактик та, як наслідок, більша ніж передбачена теорією кількість їхніх дисків у космосі ведуть до цікавих наслідків. За стандартною космологічною моделлю, всі великі зоряні системи оточені гало з темної матерії. Тому їхня гравітаційна взаємодія сильніша, ніж якби вони складалися тільки зі світил.

Як наслідок, галактики постійно мають зливатися. І саме це є основним механізмом їхнього росту. Однак він передбачає, що момент обертання при цьому весь час має зменшуватися. І всі великі зоряні системи повинні мати форму, ближчу до сфери, ніж до диска.

Відмінність спостережень від моделі можна пояснити за допомогою теорії модифікованої ньютонівської динаміки. Вона передбачає зміну закону всесвітнього тяжіння та дозволяє відмовитися від темної матерії. А це, своєю чергою, призводить до іншої картини еволюції Всесвіту. У ній галактики зливаються не так активно, й замість цього ростуть внаслідок поглинання газу ззовні.

Теорія модифікованої ньютонівської механіки не визнається більшістю астрофізиків, хоча на її користь свідчить низка результатів спостережень. Саме вона добре пояснює, чому галактичних дисків у Всесвіті так багато.