Gaia допоміг уточнити шлях апаратів Voyager та Pioneer

Космічні технології

У 1970-х роках NASA запустила чотири апарати для дослідження планет-гігантів: Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1 та Voyager 2. Під час подорожі Сонячною системою вони розвинули швидкість, що перевищує третю космічну. Це означає, що всі чотири автоматичні розвідники назавжди покинуть околиці Сонця й вирушать у нескінченні мандри Чумацьким Шляхом.

Траєкторія руху апаратів Voyager та Pioneer. Джерело: NASA/JPL

У багатьох джерелах можна знайти згадки різних зір, із якими земні посланці зблизяться у далекому майбутньому. Але річ у тім, що розрахунки подібних зближень були зроблені досить давно. З того часу знання астрономів про сонячне оточення значно розширилися. Особливо значний внесок у це внесла космічна обсерваторія Gaia, що визначила становище, швидкість та напрямок руху мільйонів об’єктів Чумацького Шляху.

Співробітник Лабораторії реактивного руху NASA Девід Фарноччіа (Davide Farnocchia) та співробітник Інститут астрономії товариства Макса Планка Корін Бейлер-Джонс (Coryn A. L. Bailer-Jones) скористалися даними Gaia, щоб уточнити майбутні зближення апаратів Voyager та Pioneer. Результати їхніх розрахунків були опубліковані у журналі Research Notes of the American Astronomical Society.

Pioneer 10 у Юпітера в уявленні художника. Джерело: NASA

Дослідники дійшли таких висновків. Через 16 — 20 тис. років Pioneer 11, Voyager 1 та Voyager 2 віддаляться від Сонця на таку дистанцію, що найближчою до них зорею стане Проксима Центавра. Але це складно назвати прольотом, оскільки дистанція мінімального зближення між світилом й земними посланцями становитиме близько 3 світлових років. Для порівняння, зараз Проксима Центавра знаходиться на відстані 4,24 світлових роки від Сонця. Що стосується Pioneer 10, то через 33 тис. років найближчою до нього зорею стане червоний карлик Росс 248. Однак і в цьому випадку йдеться про дуже умовне зближення, оскільки апарат перебуватиме на відстані 3,3 світлових роки від світила.

Якщо ж говорити про найближчі візити, то через 90 тис. років Pioneer 10 наблизиться на відстань у 0,75 світлового року до помаранчевого карлика HIP 117795. Що цікаво, ця зоря має дуже велику радіальну швидкість і рухається приблизно до Сонячної системи. Через кілька сотень років після зближення з Pioneer 10 зоря пройде на відстані близько 3 світлових років від Сонця.

Pioneer 11 має відвідати околицю помаранчевого карлика TYC 992-192-1. Ця подія відбудеться за 920 тис. років. Апарат пройде на відстані 0,65 світлових роки від світила. Що стосується легендарного Voyager 2, то через 42 тис. років він наблизиться на дистанцію в 1,7 світлових роки до вже згаданої зорі Росс 248. А Voyager 1 приблизно через 300 тис. років пройде на відстані 0,93 світлових роки від червоного карлика TYC 3135-52-1.

Безперечно, всі згадані події складно назвати близькими прольотами. Апарати пройдуть на відстані трильйонів кілометрів від зір та їхніх можливих планет. Але, принаймні, земні посланці повинні пролетіти через зовнішні шари аналогів хмар Оорта цих систем.

New Horizons в уявленні художника. Джерело: NASA

Варто зазначити, що у дослідженні не враховувалися зорі на кшталт Сіріуса та Альфа Центавра, які є надто яскравими для детекторів Gaia. Попередні розрахунки показували, що приблизно через 296 тис. років Voyager 2 повинен наблизитися до Сіріуса на дистанцію у 4,3 світлових роки. Крім того, вчені не аналізували зорі, які можуть зустрітися New Horizons — п’ятому космічному апарату, що розвинув третю космічну швидкість. Річ у тім, що в майбутньому NASA ще може направити станцію до нових об’єктів пояса Койпера. А це означає, що траєкторію її вильоту із Сонячної системи поки що не визначена.

За матеріалами https://iopscience.iop.org