ESA завершило будівництво «штучного Місяця»

Європейські інженери завершили складання пари супутників Proba-3. Найближчим часом вони пройдуть серію тестів, після чого їх почнуть готувати до наміченого на наступний рік запуску.

Як побачити сонячну корону

Основне завдання Proba-3 — вивчення сонячної корони. Так називають зовнішній, найбільш розріджений і гарячий шар сонячної атмосфери, чия температура становить мільйони градусів (для порівняння, температура поверхні нашої зорі дорівнює «всього» шести тисячам градусів).

Сонячна корона, що спостерігається в момент повного затемнення. Джерело: wikipedia.org

Вивчення корони є досить непростим завданням, адже астрономам потрібно якимось чином «прибрати» саме Сонце. Для цього добре підходять повні затемнення. Але, на жаль, вони відбуваються досить рідко. Тому астрономи використовують інструмент під назвою коронограф, який закриває сонячний диск. Однак, навіть у найдосконаліших коронографів однаково є сліпа зона, що не дає змоги побачити те, що відбувається в найближчих околицях Сонця.

«Штучний Місяць» для вивчення Сонця

Proba-3 призначений для розв’язання цієї проблеми. Принцип концепції полягає в тому, що один з апаратів виконає роль «штучного Місяця» для іншого. Після виходу на орбіту, супутники розійдуться на відстань у 144 метри (їхнє становище один відносно одного контролюватиметься з точністю до міліметрів). Перший апарат закриє Сонце для іншого, що дасть йому можливість спостерігати внутрішні шари корони.

Місія Proba-3 в уявленні художника. Джерело: ESA

Супутники Proba-3 були побудовані іспанською компанією SENER, тоді як за наукову начинку відповідав Льєзький космічний центр. Їхня сумарна маса становить 550 кг. Наразі вони перебувають у чистій кімнаті компанії Redwire Space в Бельгії. Уже найближчим часом інженери розпочнуть тестування апаратів. Вони пройдуть серію вібраційних, акустичних і термальних перевірок, які засвідчать готовність супутників витримати запуск і умови перебування в міжпланетному просторі.

Один із супутників Proba-3. Джерело: ESA

Після завершення чотиримісячної випробувальної програми, апарати будуть переправлені в Індію. Їх планують запустити на ракеті PSLV у 2024 році. Супутники будуть розподілені на вельми витягнутій навколоземній орбіті з перигеєм у 600 км та апогеєм у 60 530 км. За задумом розробників, це дасть змогу знизити вплив на них гравітації нашої планети та відбитого від її поверхні світла.