ELT буде введений у дію на рік пізніше запланованого

Новини астрономії, астрофізики та космології

У 2012 році Європейський Союз затвердив план будівництва обсерваторії нового покоління в чилійській пустелі Атакама. Проєкт отримав назву Надзвичайно Великий Телескоп (Extremely Large Telescope – ELT).

Воно дуже добре передає суть майбутньої обсерваторії. Серцем інструменту стане 39-метрове головне дзеркало, що не має аналогів, що складається з 798 індивідуальних шестикутних сегментів. Його загальна площа становитиме 978 м2. Воно зможе збирати у 15 разів більше світла, ніж найбільші сучасні оптичні телескопи.

Дзеркало буде розміщуватися в гігантському куполі, що обертається, висотою 74 м, діаметром 85 м і загальною масою 3000 тонн. Його зведуть на вершині гори Серро Армазонес на висоті понад 3000 м над рівнем моря. Купол ELT стане найбільшим із колись побудованих для оптичного/інфрачервоного телескопа.

Очікується, що нова обсерваторія зможе безпосередньо отримувати зображення екзопланет, вивчати їх атмосфери, спостерігати за ходом народження нових планетних систем, а також виміряти величину прискорення розширення Всесвіту.

Закладання фундаменту ELT почалося навесні цього року, а європейські фахівці вже завершили вилив перших фрагментів його головного дзеркала. Але з огляду на весь розмах і складність проєкту було б дивно, якби створення телескопа обійшлося без жодних ускладнень.

20 грудня Рада Європейської південної обсерваторії (ESO) підтвердила, що будівництво ELT зіткнулося з деякими затримками. В опублікованому на сайті організації пресрелізі йдеться про те, що після оцінки поточного стану робіт по проєкту телескопа та швидкості їх виконання було прийнято рішення відкласти введення його в експлуатацію на один рік. Згідно з оновленим графіком, ELT побачить своє «перше світло» наприкінці 2025 р., а до регулярних спостережень приступить у 2026 р.

За матеріалами: https://www.eso.org