Еліптичний гігант М49

У 1771 році французький астроном Шарль Месьє (Charles Messier) відкрив перший туманний об’єкт у сузір’ї Діви. Згодом він вніс його до свого астрономічного каталогу під 49-м номером.

Галактика М49. Знімок телескопа Hubble. Джерело: ESA/Hubble & NASA, J. Blakenslee, P Cote et al.

Зараз ми знаємо, що M49 є не газовою туманністю, а еліптичною галактикою, розташованою на відстані 56 млн світлових років від Чумацького Шляху. На відміну від спіральних галактик, еліптичні не мають чіткої структури. Вони має вигляд димчастого об’єкта, в якому, як правило, не проглядаються будь-які деталі, а їхня поверхнева яскравість плавно зменшується від центру до периферії.

M49 більший за Чумацький Шлях. Її діаметр становить 157 тис. світлових років, а чисельність зоряного населення оцінюється у 200 млрд світил. До складу галактики входить щонайменше 6 тис. кулястих скупчень (для порівняння: у нашому Чумацькому Шляху астрономи знайшли лише 150 подібних об’єктів). У центрі M49 розташована надмасивна чорна діра, маса якої щонайменше у 500 млн разів перевищує сонячну. Вона є джерелом рентгенівського випромінювання.

M49 також примітна тим, що є найяскравішим членом Скупчення Діви — найближчої до нас великої групи галактик. За різними підрахунками, вона складається із 1300-2000 зоряних систем.

При телескопічних спостереженнях M49 має явно виражений жовтуватий відтінок. Це пов’язано з тим, що вона практично немає молодих блакитних зір: переважну більшість її зоряного населення посідає порівняно холодні старі світила. Останній великий спалах зореутворення в цій галактиці стався 6 млрд років тому — задовго до того, як сформувалося наше Сонце.

За матеріалами https://spacetelescope.org