Дивовижна екзопланета вистояла під променями зорі

Вчені відкрили дивовижний світ TIC 365102760 b, який отримав назву «Фенікс». Ця екзопланета являє собою гарячий газовий гігант, якому вдалося вижити поруч зі своєю зорею, попри випромінювання від неї.

Екзопланета Фенікс
Екзопланета Фенікс. Джерело: phys.org

Рідкісний інопланетний світ

Рідкісна екзопланета, яка мала б перетворитися на голе каміння під дією інтенсивного випромінювання своєї зорі, чомусь виростила натомість пухку атмосферу. Це відкриття примушує науковців переглянути свої уявлення про еволюцію планетарних систем.

Нещодавно відкрита планета, яку назвали «Фенікс» за її здатність виживати в променях червоного гіганта, навколо якого вона обертається, демонструє величезне розмаїття сонячних систем і складність планетарної еволюції. Особливо це стосується завершальних її етапів.

Нова планета належить до категорії рідкісних світів, які називають гарячими нептунами, оскільки вони мають багато спільного з крижаним гігантом Сонячної системи, але при цьому розташовані дуже близько до свого світила і тому є надзвичайно гарячими.

На що схожа екзопланета Фенікс

Офіційно названа TIC 365102760 b, планета виявилася меншою, старшою і гарячішою, ніж це можна було б очікувати. Вона в 6,2 раза більша за Землю, здійснює оберт навколо своєї материнської зорі кожні 4,2 дня й розташована приблизно в шість разів ближче до неї, ніж Меркурій до Сонця.

З огляду на вік Фенікса і величезні температури у поєднанні з його несподівано низькою щільністю, процес руйнування його атмосфери відбувається повільніше, ніж вчені вважали можливим. Вони також підрахували, що планета в 60 разів менш щільна, ніж будь-який інший гарячий нептун, відкритий на сьогодні, і що вона не проживе більше 100 млн років, перш ніж почне вмирати, наближаючись по спіралі до своєї гігантської зорі.

Команда астрономів змогла отримати ці знання, розробивши новий метод точного аналізу даних, отриманих із супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite. Його телескоп може помітити планети з низькою густиною, оскільки вони відчутно приглушують яскравість своїх світил, коли проходять перед ними.

Команда вчених відфільтрувала небажане світло на зображеннях, а потім поєднала їх з додатковими вимірами з обсерваторії В. М. Кека на гавайському вулкані Мауна-Кеа — об’єкта, який відстежує крихітні коливання зір, спричинені присутністю планет на орбітах навколо них.

Схожість атмосфер у Фенікса і Землі

Отримані дані можуть допомогти вченим краще зрозуміти, як еволюціонують атмосфери, подібні до земної. Науковці прогнозують, що через кілька мільярдів років Сонце перетвориться на червону гігантську зорю, яка роздується і поглине Землю та інші внутрішні планети.

Пухкі планети часто складаються з газів, льоду або інших легших матеріалів, що робить їх загалом менш щільними, ніж будь-які інші планети Сонячної системи. Вони настільки рідкісні, що вчені вважають, що їх має лише близько 1% зір.