Дуже великий телескоп: вид зверху

Представлене зображення, отримане за допомогою безпілотника, демонструє верхівку чилійської гори Серро-Параналь, де знаходиться Дуже великий телескоп Європейської південної обсерваторії (VLT ESO) — один із найдосконаліших астрономічних інструментів у світі, здатний здійснювати спостереження як у видимому, так і в інфрачервоному діапазоні.

Дуже великий телескоп: вид згори. Джерело: ESO/Gerhard Hüdepohl

«Серцем» VLT є чотири індивідуальних основних телескопи («юніта»), величезні циліндричні вежі яких чудово видно на знімку. Діаметр головного дзеркала кожного з них становить 8,2 м. До складу комплексу також входять чотири Допоміжні 1,8-метрові рефлектори — їхні маленькі білі куполи можна побачити ліворуч від Основних телескопів. Вони можуть пересуватися по рейках, займаючи положення, найбільш зручні для спостережень у режимі інтерферометра, що дозволяє досягти високої роздільної здатності.

Завдяки своїй технологічній досконалості комплекс телескопів має «підвищений попит» у науковому середовищі. Сумарний хронометраж, необхідний для виконання всіх поданих заявок на спостереження різних об’єктів, загалом перевищує наявний резерв часу вп’ятеро. Не дивно, що на цей час VLT є найбільш продуктивною наземною обсерваторією у світі (більше наукових статей пишеться лише за результатами роботи орбітального телескопа Hubble). За роки служби він здійснив низку важливих відкриттів, у тому числі отримав перше пряме зображення позасонячної планети й виконав спостереження видимого еквівалента джерела гравітаційних хвиль.