Дотягнутися до NASA попри інвалідність

У Сполучених Штатах березень — це Місяць жіночої історії. Саме в цей час багато громадських і урядових організацій розповідають про жінок, які зробили значний внесок у розвиток сучасного суспільства. Не стала винятком і аерокосмічна сфера. За весь час існування галузі на орбіті побували 72 астронавтки, 44 з них працювали як учасниці екіпажу на Міжнародній космічній станції. І це тільки ті, хто брали участь у космічних польотах. Насправді ж жіноцтво доклало великих зусиль для освоєння та вивчення Всесвіту. З усієї безлічі особистостей нас особливо вразила Дейна Боллес — провідна фахівчиня з інформаційних технологій NASA. Ми хочемо поділитися з вами її натхненною історією, думками та ставленням до життя.

Дейна Боллес, провідна фахівчиня із зовнішніх інформаційних технологій Дирекції наукових місій, штаб-квартира NASA Джерело: NASA / Aubrey Gemignani

На моєму шляху було багато перешкод, і робота, про яку я мріяла, здавалася недосяжною, але завдяки наполегливій праці та цілеспрямованості я досягла своєї мети — працювати в космічній агенції.

— Дейна Боллес

Освіта та кар’єра

Дейна — особа з інвалідністю. Вона народилася в епоху, коли у Сполучених Штатах таким людям держава не гарантувала рівного доступу до освіти, але це не завадило їй закінчити університет і знайти своє місце у житті. Крок за кроком вона завзято долала труднощі, не здавалась і прагнула більшого.

Боллес стала першою ученицею у своєму окрузі, що перейшла зі школи для дітей з обмеженими можливостями до загальноосвітніх класів з учнями без інвалідності. Після школи вона навчалась у коледжі Каліфорнійського університету в Санта-Круз. 1993 року здобула ступінь бакалавра в галузі машинобудування в Каліфорнійському державному університеті та ступінь магістра у сфері реабілітаційної інженерії та технології в Державному університеті Сан-Франциско. Дейна згадує, що у 90-х роках, коли вона отримувала інженерну освіту, на цих спеціальностях дівчат навчалось небагато. Це було напрочуд дивне відчуття — бути однією з небагатьох жінок, які пройшли відбір та стали студентками.

Свою кар’єру в NASA Дейна Боллес розпочала у 1995-му. Перші 13 років вона була інженеркою з дотримання нормативних вимог та екологічних норм. Працювала в трьох центрах: Космічному центрі Кеннеді, Центрі космічних польотів Годдарда і Дослідницькому центрі Еймса. Сьогодні Дейна керує відділом зовнішніх інформаційних технологій у штаб-квартирі NASA та займається популяризацією науки на вебсайті NASA Science.

Дейна Боллес на новій виставці Смітсонівського інституту «#IfThenSheCan — The Exhibit» Джерело: If/Then

Нині Боллес є послом IF/THEN Американської асоціації сприяння розвитку науки (AAAS), головна мета якої — спонукати школярок вивчати точні науки. До цієї програми долучилися 125 учасниць із різних областей STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Вони є зразком для наслідування для дівчаток середньої школи. Таким чином, жінки, зайняті у технологічних сферах — такі, як Дейна — показують молоді різні кар’єрні шляхи, якими вони можуть іти, а також те, як STEM впливає на їхнє щоденне життя. Адже, на думку Дейни, найпоширеніший стереотип про точні науки полягає в тому, що хлопчики справляються з цим краще, ніж дівчатка. Суспільство не заохочує їх опановувати технологічні спеціальності, і, як наслідок, вони кидають навчання.

Чому саме STEM і космос

Космосом Дейна зацікавилась у дуже ранньому віці. Вона згадує, що коли у 1975 році вчителька в школі запитала у дітей: «Ким ви хочете стати?», вона відповіла: «Астронавткою». Дівчинці здавалося, що це неймовірно цікаво — працювати у невагомості, де вона зможе пересуватися без інвалідного візка. Навіть більше, саме те, що вона не має рук і ніг — її перевага. Адже у маленькому просторі корабля, де екіпаж почувається, як сардини у банці, вона займатиме набагато менше місця за інших. На додаток астронавти працюють із роботизованими руками, а хто у цьому може розбиратися краще за людину, яка використовує їх з дворічного віку?

У деяких дітей є перша пара взуття, а я зберігаю мою першу пару дитячих рук. Вони дуже милі.

— Дейна Боллес

Цікавість до інженерії у Дейни Боллес виросла з її власної інвалідності: вона захопилася механікою своїх протезів та інвалідного крісла, яким користується з трьох років. Саме технологічні інновації, що дозволяють людям з обмеженими можливостями адаптуватися до повсякденного життя, надихнули її на здобуття спеціальності машинобудування.

Місія AstroAccess

Дейна Боллес розмовляє з Кеді Коулман, колишньою астронавткою NASA, на борту літака Mission: AstroAccess Flight One Джерело: AstroAccess

Найбільша проблема, на думку Дейни, — це стереотипи щодо осіб з інвалідністю. Вона розповідає, що зазвичай при першій зустрічі люди зразу роблять припущення про те, що вона може чи не може зробити. Таким чином її наче кладуть в обмежувальну коробочку, думаючи, що вона не здатна на більше. Боллес змушена постійно протистояти цим упередженням, і це трохи втомлює.

Дейна радить не судити поспіхом про таких, як вона. Особи з інвалідністю часто не можуть робити багато простих побутових речей звичними шляхами. Це навчає їх мислити нестандартно. Вони хороші планувальники, оскільки це робить їхнє життя простішим. Тому люди з інвалідністю мають багато переваг, яких може не бути в інших.

Сьогодні Дейна Боллес активно захищає інтереси людей з інвалідністю у STEM. У 2021 році вона взяла участь у місії AstroAccess, спрямованій на залучення таких людей до космічних досліджень. Всього було обрано 12 осіб, які здійснили політ в умовах невагомості на висоті 10 км над Землею. Метою проєкту є не лише привернення уваги до проблем людей з інвалідністю, а й перевірка того, наскільки наявні скафандри та космічні кораблі підходять для того, щоб вони могли брати участь в освоєнні космосу.

Довідка: що таке Місяць жіночої історії

З 1987 року в США щорічно у березні святкують Місяць жіночої історії. Головна мета цього заходу — підкреслити вклад жінок у культуру, історію та розвиток сучасного суспільства. Місяць жіночої історії популярний також у Великій Британії та Канаді. Австралія ж уперше відсвяткувала цю подію 2000-го. В Україні підтримкою жіноцтва та збереженням пам’яті про роль жінок в історії опікується Центр гендерної культури, що розташований у Харкові.