Дошки для серфінгу та локшина: James Webb розкрив форму перших галактик

Проаналізувавши знімки, зроблені космічним телескопом James Webb (JWST), дослідники виявили, що галактики в ранньому Всесвіті часто мали пласку та витягнуту форму. Це дозволило їм розрахувати, який вигляд міг мати наш Чумацький Шлях у далекому минулому.

Зображення огляду CEERS. На врізці показано пару молодих галактик, що існували в ті часи. Джерело: NASA, ESA, CSA, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin)

Цей висновок був зроблений на підставі вивчення даних огляду CEERS — великого масиву знімків, на яких зафіксовані галактики, що існували коли вік Всесвіту становив від 600 млн до 6 млрд років. Астрономи виявили, що в ті часи приблизно 50-80 % галактик були сплюснуті у двох вимірах. Вони образно порівнюють їхній зовнішній вигляд із локшиною та дошками для серфінгу.

Ці далекі галактики також набагато менш масивні, ніж сучасні спіральні та еліптичні, які ми спостерігаємо в нашому оточенні. Це пов’язано з тим, що в ранньому Всесвіті в них було менше часу для зростання.

Що стосується «круглих» галактик, у формі сфери або фризбі, то вони зустрічалися набагато рідше. За словами дослідників, сферичні галактики є найбільш «компактними» і їх найрідше вдається ідентифікувати. Галактики-фризбі мають такі ж розміри, як галактики у формі дошки для серфінгу та локшини. Але вони набагато частіше зустрічаються вже ближче до наших часів, ніж до епохи Великого вибуху.

Форми різних галактик, що існували в молодому Всесвіті. Джерело: NASA, ESA, CSA, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin)

Дослідники також спробували уявити, який вигляд мала наша галактика Чумацький Шлях мільярди років тому. На їхню думку, вона була схожа на дошку для серфінгу. Ця гіпотеза частково заснована на нових даних, отриманих за допомогою JWST. Астрономи «відмотали» час назад, щоб оцінити масу Чумацького Шляху мільярди років тому, яка корелює з його передбачуваною формою в той час.