Curiosity знайшов брижі на Марсі: фото

Марсохід NASA Curiosity понад 10 років реєстрував дані у кратері Гейл на Марсі. Це ветеран Червоної планети, але на її поверхні все ще приховано багато сюрпризів. Одна з таких несподіванок була знайдена на дні стародавнього озера. Марсохід задокументував пейзаж із приголомшливими скелями, на яких помітні ознаки присутності води у стародавньому минулому планети.

Хвилі на поверхні мілкого озера збурили осад мільярди років тому
Хвилі на поверхні мілкого озера збурили осад мільярди років тому. Зрештою, цей осад сформувався в камінь із рифленими текстурами. Фото: NASA/JPL-Caltech/MSSS

«Мільярди років тому хвилі на поверхні неглибокого озера збурили осад на дні, з часом утворивши брижі текстури, що залишилися в скелі», — йдеться в заяві NASA.

Дорогою до мети

Curiosity наразі рухається до нижніх рівнів величезної центральної гори кратера — Шарп. Одна з головних цілей марсохода — з’ясувати, чи могла ця територія колись бути придатною для життя мікробів. Розуміння історії води у кратері є важливою складовою місії.

Гора діє як шкала часу, зі старими шарами внизу та молодшими — вгорі. Скелі з брижами розташовані в районі, який називають Маркерною смугою, де присутній шар темної породи. Curiosity спробував просвердлити дивовижні скелі в цій місцевості, щоб уважніше вивчити їх, але порода виявилась неймовірно твердою і наразі зірвала всі спроби марсохода зібрати її для дослідів. Команда все ще сподівається знайти м’якшу породу для буріння.

Curiosity
360-градусна панорама показує Curiosity на тлі долини наприкінці 2022 року. Фото: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Стародавні брижі — не єдине, що привернуло увагу вчених. Curiosity також помітив деякі скелі з повторюваними шарами на них. Формування цих шарів гірської породи все ще досліджується, але воно може бути пов’язане з давніми пиловими бурями.

«Ритмічні шари свідчать про історію переходу від вологого до сухого клімату на Марсі. Стародавній клімат Червоної планети мав дивовижну складність, на кшталт земного», — розповідають науковці з NASA.

Curiosity та Perseverance

Побратим Curiosity марсохід Perseverance також вивчає залишки стародавнього озера у кратері Єзеро. NASA сподівається, що Perseverance спиратиметься на роботу Curiosity та просуватиме її ще далі завдяки запланованій місії повернення зразків на Марс. Якщо все вдасться, у 2030-х роках у нас можуть бути справжні зразки гірських порід з Єзеро для вивчення на Землі. Можливо, ми нарешті отримаємо більш чіткі відповіді про потенційне існування життя на Марсі.

Раніше ми повідомляли про те, як Curiosity виявив інопланетний камінь.