Чорна діра та пончик на Місяці

Цей колаж був складений співробітниками Європейської південної обсерваторії (ESO). Ліворуч ми можемо побачити отримане колаборацією «Телескоп горизонту подій» (EHT) зображення тіні Стрільця А* — надмасивної чорної діри, розташованої у самому центрі Чумацького Шляху. Праворуч — малюнок пончика на поверхні Місяця. Але який зв’язок між двома цими зображеннями?

Чорна діра та пончик
Колаж, що демонструє тінь чорної діри Стрілець А*, та пончик на поверхні Місяця. Джерело: EHT Collaboration, ESO/M. Kornmesser, NASA, Lu Am

Річ у тім, що тінь Стрільця А* займає на небі ділянку розміром всього 52 кутових мікросекунди. І це якраз відповідає видимим із Землі розмірам пончика, що лежить на Місяці.

Зрозуміло, навіть найдосконаліші телескопи не здатні розгледіти таку мікроскопічну область. Тому учасники EHT звернулися до методу радіоінтерферометрії з наддовгими базами. Вони об’єднали в єдину мережу радіообсерваторії, що розташовані на різних континентах, щоб створити віртуальний телескоп розміром із земну кулю. Потім, використавши складні алгоритми та програми, вчені зібрали з отриманих сигналів єдине зображення.

Нагадаємо, що чорні діри не можна спостерігати безпосередньо. Вони не випускають жодного випромінювання. Однак астрономи у змозі зафіксувати потоки радіохвиль, що випромінюються навколишніми акреційними дисками, які розігріті до величезних температур. Затемнення у центрі цієї області якраз і відповідає силуету чорної діри.

Ви також можете перевірити знання про чорні діри, пройшовши підготовлений редакцією тест.