CHEOPS провів перші вимірювання діаметрів екзопланет

Космічні технології Новини астрономії, астрофізики та космології

Запущений наприкінці минулого року космічний телескоп CHEOPS успішно завершив тримісячну програму перевірки та калібрування апаратури. Повідомлення про це було опубліковано на сайті ESA.

Крім того, апарат вже провів перші тестові спостереження. Їх об’єктом стала зоря HD 93396 — жовтий субгігант, розташований на відстані 320 світлових років від Сонця у сузір’ї Лева. У 2016 році астрономи виявили, що вона має, як мінімум, один планетоподібний супутник — газовий гігант KELT-11b, що перевершує за розмірами Юпітер.

Під час спостережень CHEOPS зміг виявити падіння блиску HD 93396, викликані транзитами екзопланети, та визначити її розміри. Отримані дані свідчать, що діаметр супутника зорі становить 181 600 км при похибці вимірювань 4300 км. За словами співробітників місії, ці результати вп’ятеро перевершують точність наземних спостережень.

Вже наприкінці поточного місяця CHEOPS розпочне регулярні спостереження в межах своєї наукової програми. Першими цілями телескопа імовірно стануть: покрита лавовим океаном суперземля 55 Рака е, «гарячий нептун» Gliese 436 b, який поступово втрачає свою атмосферу, а також один з близьких білих карликів.

Результати вимірювання CHEOPS діаметра екзопланети KELT-11b. Джерело: ESA/Airbus/CHEOPS Mission Consortium

Загалом місія CHEOPS розрахована на 3,5 роки. Очікується, що новий телескоп допоможе астрономам уточнити діаметри сотень вже відомих позасонячних світів. У поєднанні з даними спектрометричних досліджень це дасть можливість обчислити їхні середні щільності й дізнатися, чи вони є кам’янистими тілами (на зразок нашої Землі), чи в їхньому складі переважають гази та вони нагадують Юпітер або Нептун.

За матеріалами http://www.esa.int