Chandra виявив сліди рідкісної наднової в центрі Чумацького Шляху

Завдяки рентгенівському телескопу Chandra астрономи зуміли з’ясувати походження об’єкта, відомого під позначенням «Стрілець А Схід». Він утворився внаслідок спалаху наднової вельми рідкісного типу.

Стрілець А Схід являє собою газопиловий залишок протяжністю близько 25 світлових років, розташований неподалік від центру Чумацького Шляху. Він знаходиться дуже близько до надмасивної чорної діри Стрілець А*, і ймовірно перетинається з навколишнім диском нагрітої матерії.

Раніше астрономи вважали, що Стрілець А Схід являє собою залишок наднової типу Ia, які спалахують, коли білий карлик перевершує межу Чандрасекара (близько 1,4 сонячної маси), що призводить до грандіозного термоядерного вибуху на його поверхні. Це може статися внаслідок поглинання речовини зорі-компаньйона або внаслідок злиття з іншим білим карликом.

Спалах наднової в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

Однак дані, зібрані телескопом Chandra, показали, що спектр Стрільця А Схід відрізняється від типового спектра залишку наднової, що спалахнула в результаті описаного вище механізму. Куди ймовірніше, що ми бачимо залишок набагато рідкіснішого типу наднової — Iax. Спалахи цього типу характеризуються повільнішим протіканням термоядерних реакцій, що призводить до утворення меншої кількості важких елементів. Вони помітно тьмяніші за «стандартні» наднові типу Ia і, що найголовніше, не призводять до повного знищення білого карлика. Найчастіше йому вдається пережити вибух. Через асиметрію вибухових процесів він викидається з центру залишку на такій великій швидкості, що її може навіть вистачити для того, щоб покинути межі Галактики. Стрілець А Схід став першим залишком наднової типу Iax, знайденим у Чумацькому Шляху.