Chandra виявив «прихований» квазар у ранньому Всесвіті

Завдяки даним рентгенівського телескопа Chandra астрономи виявили сліди «прихованого» квазара, що існував за часів, коли вік Всесвіту становив лише 850 млн років. Об’єкт отримав позначення PSO167-13.

PSO167-13 у видимому, рентгенівському та радіодіапазоні. Джерело: X-ray: NASA/CXO/Pontificia Universidad Catolica de Chile/F. Vito; Radio: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); optical: Pan-STARRS

Вперше PSO167-13 був виявлений під час пошукової програми, яка виконувалася телескопом системи PanSTARRS на Гавайських островах. Надалі його статус удалося підтвердити за допомогою комплексу радіотелескопів ALMA (Чилі). Потім до досліджень об’єкта приєднався Chandra. Проте, на подив астрономів, за 16 годин спостережень космічна обсерваторія виявила лише три випущені ним високоенергетичні рентгенівські кванти.

На думку вчених, це пояснюється тим, що PSO167-13 оточений коконом, що складається із щільних газових хмар. Вони поглинають практично все низькоенергетичне рентгенівське випромінювання, приховуючи квазар. У разі підтвердження цього припущення він стане найбільш віддаленим з усіх об’єктів подібного типу. Його подальше вивчення допоможе перевірити теорії формування та зростання надмасивних чорних дір.