Близька пара червоних карликів виявилася дуже легкою та старою

Вчені дослідили систему LP 349−25AB. Вона складається з двох червоних карликів, що обертаються один навколо іншого. Нові дані свідчать, що вони легші та старіші, ніж вважалося досі.

Пара червоних карликів
Пара червоних карликів. Джерело: scitechdaily.com

Пара червоних карликів

25 квітня на сервері препринтів arXiv з’явилася стаття вчених, що досліджували систему LP 349−25AB. Вона складається з двох червоних карликів — маленьких і досить холодних зір — і розташована у 47 світлових роках від нас.

Попередні дослідження встановили, що загалом система важить у 166 разів більше, ніж Юпітер. Компоненти обертаються один навколо одного за 7,7 року. При цьому система досі вважалася достатньо молодою: 140−190 млн років.

У новому дослідженні команда вчених з Автономного університету Мексики спробувала уточнити ці дані. У своїй роботі вони використовували спостереження з дуже великими базами VLBI. Загалом вони тривали майже два роки — з лютого 2020-го по грудень 2021-го. І ось тепер вчені завершили обробляти результати й готові повідомити свої висновки.

Що встановили вчені

У новому дослідженні вчені спиралися на дані радіотелескопів. Дослідження проводилися на частотах 4,85 ГГц, 32 МГц та 128 МГц. Завдяки ним вчені змогли встановити, нові дані щодо системи LP 349−25AB.

По-перше, обидва компоненти системи виявилися джерелами радіовипромінювання. Це не дуже часто, але буває з червоними карликами. При цьому більша зоря демонструє варіації радіосигналу, що змінюються з періодом близько місяця. Вочевидь, вони викликані якимись процесами всередині неї. Друге ж світило подібних особливостей не має.

По-друге, вчені дуже точно встановили вагу обох зір. Вона виявилася рівною 85,71 та 67,11 маси Юпітера відповідно. При цьому для меншого з компонентів вона була нижчою, ніж межа у приблизно 78,5 мас Юпітера, нижче від якої термоядерні реакції стають неможливими.

По-третє, вчені визначили, що вік охолодження LP 349−25A становить 262 млн років, тоді як вік охолодження LP 349−25B — 198 млн років. Це означає, що загалом пара зір трохи старша, ніж вважалося досі, але все ще дуже молода за космічними мірками.

Найцікавіше, що нові дані свідчать про те, що зорі у системі можуть бути не тим, чим вчені вважали їх раніше. Більша з них справді виявилася дуже компактним червоним карликом в той час, як менша, можливо, є коричневим карликом, тобто формально зорею може і не бути.