Без нових зір: James Webb знайшов найстарішу мертву галактику

Використовуючи телескоп James Webb (JWST), команда астрономів виявила найстарішу мертву галактику. Вона припинила формувати зорі, коли вік Всесвіту становив лише 700 млн років.

Галактика JADES-GS-z7-01-QU (на врізці). Джерело: JADES Collaboration

Перші кілька сотень мільйонів років існування Всесвіту були дуже активною фазою, коли безліч газових хмар руйнувалися, утворюючи нові зорі. Астрономи образно порівнюють цей період зі «шведським столом» для галактик.

І галактика JADES-GS-z7-01-QU не була винятком. Спостереження JWST показують, що в період між 610 і 670 млн років після Великого вибуху вона пережила короткий і вельми інтенсивний період зореутворення. Однак потім JADES-GS-z7-01-QU раптово перестала формувати нові світила.

За словами астрономів, вони й раніше знаходили мертві галактики в ранньому Всесвіті, проте JADES-GS-z7-01-01-QU є найстарішою та наймаломасивнішою з них. Її можна порівняти з Малою Магеллановою хмарою, карликовою галактикою, супутницею нашого Чумацького Шляху.

У дослідників є кілька версій причин зупинки зореутворення в JADES-GS-z7-01-QU. Серед них активність надмасивної чорної діри, механізм зворотного зв’язку від зореутворення або ж занадто швидке витрачання газу. Також вони не знають, чи є смерть галактики остаточною або ж згодом вона зуміла знайти «підживлення».

У будь-якому разі, відкриття JWST може допомогти астрономам зрозуміти, як і чому галактики перестають утворювати нові зорі, і чи змінилися за минулі мільярди років фактори, що впливають на зореутворення.

Раніше ми розповідали про те, як JWST вивчив одну з найперших галактик у Всесвіті.