Астрономи знайшли залізо та титан в атмосфері екзопланети

Новини астрономії, астрофізики та космології

Найгарячіша планета Сонячної системи — Венера. Через потужний парниковий ефект середня температура її поверхні становить близько 460°C. Але це справжні квіточки, порівняно з деякими екзопланетами, чиї атмосфери можуть бути розігріті до температур у тисячі градусів.

Але навіть на тлі подібних світів екзопланета KELT-9b все одно вирізняється своєю екстремальністю. Це газовий гігант, який важить майже втричі більше за Юпітер. Він знаходиться у сузір’ї Лебедя на відстані близько 650 світлових років від Сонця. Орбіта екзопланети проходить на відстані всього 0,03 а.о. (4,5 млн км) від біло-блакитного гіганта. Через подібну близькість та вкрай потужне випромінювання зорі, температура денної сторони KELT-9b становить близько 4300°C. Це більше, ніж температура поверхні Проксима Центавра. На сьогодні, KELT-9b є найгарячішою відомою екзопланетою.

KELT-9b в уявленні художника. Джерело: Robert Hurt, NASA/JPL-Caltech

Група астрономів з Бернського університету спробувала зрозуміти, як поводиться атмосфера KELT-9b. І тому дослідники провели комп’ютерне моделювання. Симуляція продемонструвала, що за таких температур більшість молекул в атмосфері KELT-9b повинні розпадатися на окремі атоми. Крім того, модель показала, що в атмосфері KELT-9b може бути зафіксоване газоподібне залізо.

Щоб перевірити ці висновки, астрономи скористалися спектрографом HARPS-North, встановленим на Національному Телескопі Галілео (Galileo National Telescope). Дослідивши спектр зоряного світла, що пройшло через атмосферу екзопланети, вони дійсно виявили сигнал, який відповідає парам заліза. Також в атмосфері KELT-9b знайшли сліди титану.

Якби ми могли побувати на KELT-9b, то побачили б воістину неймовірне видовище: величезну зорю (її видимий розмір у 70 разів перевищує розмір сонячного диска під час спостережень з Землі) на червоно-помаранчевому абсолютно безхмарному небі. Подібний колір обумовлений атомами заліза та титану. Що стосується хмар, то потужне випромінювання зорі просто не дасть їм сформуватися на денній стороні.

Захід сонця на KELT-9b в уявленні художника. Джерело: Denis Bajram/Nature

А ось на нічному боці KELT-9b ситуація, швидше за все, інша. Через нижчу температуру пари заліза і титану можуть конденсуватися в хмари. Цілком можливо, що там йдуть справжнісінькі металеві дощі.

За матеріалами https://www.space.com