Астрономи знайшли ультратонку галактику

Астрономи дослідили спіральну галактику UGC 11859. Ми бачимо її з ребра, тому можемо оцінити, наскільки вона тонка. Однак вчених більше зацікавило викривлення диска чимось невидимим.

Ультратонка галактика UGC 11859
Ультратонка галактика UGC 11859. Джерело: phys.org

Ультратонка галактика

Вчені з Університету Вальпараісо в Чилі опублікували у липні 2023 року дослідження галактики UGC 11859, яку вони вивчали за допомогою великого телескопа на Канарських островах. Ця спіральна система цікава тим, що ми її бачимо з ребра і тому можемо оцінити структуру диска.

UGC 11859 розташована на відстані 167,5 млн світлових років від нас. Вчені вважають, що вона відносно ізольована від інших зоряних систем, тобто в останні кілька мільярдів років не зазнавала серйозних гравітаційних впливів. Крім того, галактика має надзвичайно тонкий диск.

Проте вчені вирішили докладніше дослідити її на лінії хвилі нейтрального водню. І тут на них чекала несподіванка. Галактика демонструє асиметрію по площині диска, тобто кількість міжзоряного газу несподіваним чином змінюється.

Невидимий вплив

Коли вчені докладніше вивчили спектрограму UGC 11859, то знайшли одразу кілька особливостей, які демонструє ця ультратонка галактика. На відстані приблизно 78 тис. світлових років від центру системи спостерігається різкий злам на кривій блиску. Це має вигляд спалаху, який поступово наростає, а потім різко припиняється.

На думку вчених, такий різкий надлам свідчить про те, що уявлення про UGC 11859 як про ізольовану галактику не зовсім правильне. Вчені вважають, що він міг з’явитися тільки під впливом чогось, що залишається невидимим для науковців.

Також детальне дослідження UGC 11859 дозволило припустити, що у неї є супутник. Цікаво, що вона розташована саме за викривленою частиною диска на невеликій кутовій відстані від нього. Проте те, що це справді інша зоряна система, гравітаційно пов’язана з ультратонкою галактикою, ще треба довести.