Астрономи зазирнули в центр галактик, що стикаються

Команда американських дослідників опублікувала результати найбільшого огляду центральних регіонів розташованих на околицях Чумацького шляху галактик з активними ядрами. Він був здійснений у ближньому інфрачервоному діапазоні космічним телескопом Hubble та Обсерваторією Кека.

Галактика NGC 6240. У її центрі розташовані два ядра з надмасивними чорними дірками, що знаходяться в процесі злиття. Джерело: M. Koss (Eureka Scientific, Inc.)/NASA/ESA/W.M. Keck Observatory, Pan-STARRS

Астрономів цікавили галактики, що знаходяться у процесі зіткнення чи злиття із сусідніми галактиками. Їхні ядра містять не одну, а дві надмасивні чорні дірки. Подібні системи дуже цікавлять астрономів. Згодом вони зливаються в єдиний об’єкт, що супроводжується виділенням значної кількості енергії та формуванням гравітаційних хвиль.

Але річ у тому, що злиття чорних дірок є нешвидким процесом. Як правило, воно потребує понад мільярд років. При цьому на останній стадії злиття (вона триває 10 – 20 млн років) чорні дірки починають стрімко набирати масу, поглинаючи навколишню речовину. Результати комп’ютерного моделювання свідчать, що такі галактики повинні мати активні, але при цьому «запилені» ядра.

Зображення п’яти сусідніх галактик, в центрах яких знаходяться надмасивні чорні діри, що зливаються. Джерело: NASA, ESA та M. Koss (Eureka Scientific, Inc.); W. M. Keck Observatory; Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS)

Астрономи перевірили цю теорію. Вони вивчили галактику з ядрами та виявили, що кожна шоста з них містить дві надмасивні чорні дірки, що знаходяться на останній стадії злиття. Для порівняння, у контрольній групі зі 176 звичайних галактик лише в одній знайшлася пара надмасивних чорних дірок. Відкриття підтверджує, галактичні ядра, що світяться, дійсно є однією з ознак пари чорних дірок, що швидко зростають, знаходяться на шляху швидкого зіткнення.