Астрономи виявили затемнення колишньої полярної зірки

Тубан (α Дракона) є четвертою за яскравістю зіркою північного сузір’я Дракона. Відстань від нього до Сонячної системи дорівнює 270 світловим рокам. Історична популярність Тубана обумовлена тим, що у період між 3942 та 1793 рр. до н. е. (Коли в Єгипті вже почали будувати перші піраміди) він був найближчим до північного полюса світу, виконуючи роль полярної зірки.

Подвійна зірка в уяві художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser/S.E. de Mink

У XX столітті астрономи встановили, що насправді Тубан є подвійною системою – він складається з двох компонентів, що обертаються навколо загального центру мас з періодом 51 день і віддалених один від одного на 61 млн км.

Але нещодавно ця система зробила новий сюрприз. Виявилося, що Тубан є не просто подвійним, а затемненим подвійним. Це означає, що площина орбіт обох світил дуже слабко нахилена стосовно напрямку Землі, завдяки чому іноді зірки періодично затьмарюють одна одну. Однак, оскільки зміни блиску виявилися відносно невеликими, астрономи дуже довго їх не помічали. У 2004 р. була опублікована стаття, в якій розповідалося про циклічні коливання яскравості Тубана. Але тоді вчені пов’язали їх із пульсаціями головної зірки системи.

Лише через 15 років інша команда дослідників вирішила перевірити, чи можуть зареєстровані коливання бути пов’язаними із затемненнями. Для цього вони користувалися даними, зібраними космічним телескопом TESS. Аналіз показав, що Тубан справді є затемненою подвійною.

Спостереження також дали змогу уточнити загальні характеристики світил. Виявилося, що головний компонент системи на 70% гарячіше Сонця і в 4,3 перевищує його за діаметром, а його компаньйон приблизно на 40% гарячіше і вдвічі більше за нашу зірку.

Як у ранній Сонячній системі були розподілені метали