Астрономи виявили «мертвого гіганта» в ранньому Всесвіті

Новини астрономії, астрофізики та космології

Міжнародна команда астрономів повідомила про незвичайну знахідку. Її було зроблено за допомогою спектрометра MOSFIRE, встановленого на одному з телескопів Keck (обсерваторія Мауна Кеа, Гаваї), чутливість якого дала змогу виявити «мертвого гіганта» на краю спостережуваного Всесвіту.

Галактика XMM-2599 в уявленні художника. Джерело: James Josephides, Christina Williams, Ivo Labbe

Йдеться про масивну галактику, що отримала позначення XMM-2599. Випущеному нею світлу знадобилося 12 млрд років, щоб дістатися до Землі. Це означає, що ми бачимо її такою, якою вона була за часів, коли вік Всесвіту становив лише 1,8 млрд років. Тоді маса цієї зоряної системи становила близько 300 млрд сонячних. За масштабами своєї епохи галактика могла вважатися гігантом.

Саме по собі відкриття такої великої галактики становить значний інтерес для астрономів. Моделі показують, що настільки масивні об’єкти були вкрай рідкісними в молодому Всесвіті. Але XMM-2599 піднесла вченим ще один сюрприз.

Під час аналізу даних, зібраних MOSFIRE, астрономи дійшли висновку, що основна частина світил галактики сформувалася в перший мільярд років її життя. У ті часи темпи зореутворення в XMM-2599 у тисячі разів перевершували нинішню швидкість народження зір у Чумацькому Шляху. Потім сталося те, що поклало край цим процесам. Галактика несподівано перестала виробляти нові світила й фактично «померла», переставши демонструвати зореутворювальну активність.

Можливий життєвий шлях галактики XMM-2599. Джерело: NRAO/AUI/NSF/B. Saxton; NASA/ESA/R. Foley; NASA/StScI.

Поки вчені не можуть сказати, що ж сталося з XMM-2599. Можливо, різке призупинення процесів зореутворення було якось пов’язане з активністю її центральної надмасивної чорної діри. Також астрономи не виключають, що згодом ця система поглинула інші сусідні галактики та на деякий час відновила свою активність (але це зможуть побачити наші далекі нащадки через сотні мільйонів років), проте не виключено, що XMM-2599 зберегла свою ізоляцію і, як і раніше, існує у вигляді «мертвого» релікта з раннього Всесвіту.