Астрономи виміряли швидкість «Руки Бога»

На відстані 17 тисяч світлових років від Сонця в сузір’ї Циркуля знаходиться дуже примітна туманність, відома під позначенням MSH 15-52. Зовні вона нагадує величезну руку. Не дивно, що астрономи дали їй неофіційну назву «Рука Бога».

Туманність MSH 15-52. Джерело: NASA/CXC/CfA/P. Slane et al.

MSH 15-52 утворилася в результаті спалаху наднової, який повинен був спостерігатися з Землі близько IV століття нашої ери. Подія також призвела до утворення пульсара, що обертається зі швидкістю 7 обертів за секунду.

Завдяки своєму порівняно малому віку MSH 15-52 користується підвищеною увагою астрономів. У недавньому дослідженні команда вчених розрахувала швидкість, з якою розширюється залишок наднової. У цьому їм допоміг рентгенівський телескоп Chandra. Порівнюючи зображення туманності, отримані в 2004, 2008, 2017 і 2018 роках, дослідники з’ясували, що вона становить близько 4000 км/с. При цьому окремі скупчення матерії рухаються ще швидше — їхня швидкість сягає 5000 км/с. Chandra також зміг розгледіти сліди магнію та неону, які, найімовірніше, були викинуті вмираючою зіркою ще до її колапсу.

На думку дослідників, темп розширення MSH 15-52 поступово сповільнюється завдяки її взаємодії з міжзоряним середовищес. Згідно з розрахунками, на момент зоряного колапсу швидкість розльоту матерії могла сягати 13 тис. км/с.