Астрономи виконали мультихвильове спостереження чорної діри

У квітні 2019 року учасники проекту «Телескоп горизонту подій» (Event Horizon Telescope – EHT) опублікували перше в історії зображення «тіні» надмасивної чорної діри. Вона знаходиться в центрі галактики M87, розташованої на відстані 55 мільйонів світлових років від Чумацького Шляху. Знімок був отриманий завдяки восьми радіотелескопам, розташованим в різних куточках земної кулі. Об’єднавши їх в єдину мережу, дослідники створили віртуальний аналог антенної решітки розміром з нашу планету.

У спостереженнях чорної діри брали участь не тільки радіотелескопи, а й безліч інших обсерваторій – наземних і космічних. У період з березня по квітень 2017-го вони вивчили M87 в різних діапазонах електромагнітного спектра. Під час спостережень був зібраний такий значний обсяг даних, що лише зараз дослідники завершили їх обробку і опублікували попередні результати.

Представлений колаж демонструє, як M87 виглядає в різних хвильових діапазонах. Ми можемо побачити її зображення, отримані космічними телескопами Hubble (видиме світло) і Swift (ультрафіолет), антенним масивом ALMA (радіодіапазон), а також орбітальними обсерваторіями NuSTAR, Chandra (рентгенівський діапазон) і Fermi (гамма-випромінювання).

Чорна діра у галактиці М87 у різних хвильових діапазонах. Джерело: NASA/ESA/ESO/NAOJ/NRAO/CXC/EHT

Для кращого розуміння масштабу виконаної роботи необхідно зазначити, що у вивченні M87 взяли участь 19 різних обсерваторій і 760 вчених і інженерів з 200 наукових установ, розташованих в 32 країнах світу.

За матеріалами: https://www.jpl.nasa.gov