Астрономи звертаються по допомогу у виявленні прихованих чорних дір

Чорні діри є одними з найбільш запаморочливих об’єктів у Всесвіті. Вони настільки щільні, що все, що проходить повз їхній горизонт подій, навіть світло, не може вирватись з їхнього гравітаційного «полону». Звідси вони й отримали свою назву, оскільки саму чорну діру неможливо побачити. На щастя для дослідників, навколо багатьох чорних дір є розігріта матерія у вигляді пилу та газу. Коли цей матеріал падає в чорну діру, він може випромінювати спалахи рентгенівського випромінювання, які дозволяють вченим визначити місцеперебування чорної діри.

Надмасивна чорна діра (симуляція). Джерело: NASA

Але це стосується не кожної чорної діри. У деяких чорних дір немає навколишнього матеріалу, тобто вони не випускають рентгенівське випромінювання, тому їх набагато важче знайти. Тому громадський науковий проєкт запрошує ентузіастів допомогти вченим у пошуку цих прихованих об’єктів.

Проєкт під назвою Black Hole Hunters шукає підказки про розташування чорних дір, які залишилися внаслідок їхньої величезної гравітації. Чорні діри настільки щільні, що вони мають дуже сильну гравітацію, яка навіть спотворює простір-час. Вони викривляють світло, що надходить від світил позаду них, роблячи це світло на короткий час яскравішим.

Громадськість запрошують пильно шукати ці піки яскравості зір у даних графіків. Усім учасникам нададуть коротку інструкцію, яка пояснить, що саме потрібно шукати на графіках, які були зібрані впродовж 10-річних вимірювань під час дослідження проєкту SuperWASP щодо виявлення екзопланет.

«Знайти приховані чорні діри — це величезне завдання для науки. Тому чудово, що кожен, хто має доступ до Інтернету, зможе взяти участь у науковому проєкті, незалежно від того, наскільки добре він знає астрономію. Ми запрошуємо усіх», — пояснює керівник проєкту Адам МакМастер.

Нагадаємо, що раніше NASA попросила допомоги з пошуком марсіанських хмар.