Астрономи назвали протопланетний диск на честь Дракули

Аналізуючи зображення, отримані за допомогою телескопа Pan-STARRS, астрономи виявили раніше невідомий протопланетний диск. Він розташований приблизно за 800 світлових років від Землі.

Протопланетний диск навколо зорі IRAS 23077+6707. Джерело: arXiv (2024). DOI: 10.48550/arxiv.2402.01063

Протопланетний диск — це диск зі щільного газу і пилу, що обертається навколо зорі, яка нещодавно сформувалася. Згодом у ньому починають формуватися зародки планет, які використовують навколишню речовину як будматеріал. Астрономи активно вивчають подібні структури, щоб краще зрозуміти, як саме утворилася наша Сонячна система.

Знайдений протопланетний диск, пов’язаний з інфрачервоним джерелом IRAS 23077+6707. Він отримав незвичайну назву «Чивіто Дракули» (через його морфологію, що нагадує сендвіч із чивіто — національну страву Уругваю).

Видимий розмір структури становить близько 11 кутових секунд. Це робить його найбільшим протопланетним диском, виявленим на сьогодні. Маса диска становить близько 0,2 маси Сонця, радіус — приблизно 1650 а. о., кут нахилу — 82°.

Диск оточує зорю спектрального класу А. Вона вдвічі більша за Сонце і має масу близько 2,5 сонячних, а її ефективна температура, за оцінками, становить близько 8000° С.

Астрономи також повідомляють, що «Чивіто Дракули» демонструє наявність слабких «ікл» у північній частині. Вони інтерпретують їх як оболонку, яка розсіюється. Якщо ця гіпотеза правильна, то це підтверджує, що «Чивіто Дракули» і його зоря є молодою зоряною системою.