Астроном з Нідерландів сфотографував ядерне космічне сміття

Голландський астроном Марко Ленгбрук (Marco Langbroek) опублікував у своєму мікроблозі Twitter фотографії двох старих радянських супутників "Космос-1860" і "Космос-1412". Під цими позначеннями ховаються пристрої серії US-A. Вони входили до системи морської космічної розвідки та цільового позначення МКЧХ «Легенда». Особливість цих супутників в тому, що вони були оснащені ядерними реакторами.

Справа в тому, що US-A був запущений на низьку орбіту з апогей 250 км, що було необхідно для нормальної роботи радара. При цьому використовувати сонячні панелі було неможливо, так як супутник повинен був працювати на тіньовій стороні Землі. Тому вони були оснащені атомними установками "Бук" бджоловок-5, які випустили близько 3 кВт електроенергії. Всередині реактора перебувало близько 30 кг урану-235. Загальний термін служби установки склав близько 4 місяців.

Схема супутника серії US-A. Джерело: Вікіпедія

Останні два супутники США-А були оснащені більш ефективними ядерними установками Topaz. Вони виробляли в два рази більше енергії, містили значно менше (близько 11,5 кг) урану-235 і мали робочий термін 1 рік.

Всього було запущено 33 автомобілі US-A. Після завершення будівництва ядерний реактор відокремили від апарату і вивели на похоронну орбіту, а інша частина супутника згоріла в атмосфері. На жаль, не всі місії пройшли гладко. Щонайменше три супутники системи впали на Землю разом з ядерними реакторами. Найвідоміший з цих інцидентів стався в 1978 році, коли уламки космічного корабля Космос-954 впали на канадську територію, що призвело до великого міжнародного скандалу.

Схема падіння уламків Космос-954 в Канаді. Джерело: http://fly.historicwings.com

Однак запуски американсько-американських супутників продовжилися після цього. Останній апарат серії був запущений в 1988 році, в даний час близько трьох десятків відпрацьованих ядерних установок знаходяться на орбітах висотою від 700 до 1000 км.

Член команди знезараження сміття Космос-954. Джерело: http://ottawacitizen.com

Слід також зазначити, що системи охолодження деяких реакторів просочилися, що призвело до попадання в космос тисяч крапель натрієво-калієвої теплоносії. Вони не становлять небезпеки для Землі, але можуть становити загрозу для інших космічних апаратів.