Астронавти виростили ембріони мишей на орбіті

Японські вчені завершили дослідження мишачих ембріонів, які були вирощені на орбіті. Це перші зародки ссавців, з якими проведений такий експеримент. Численні тести не виявили значних змін у їхньому ДНК чи розвитку.

Бластоцист
Бластоцисти. Джерело: protocolsmethods.springernature.com

Ембріони на орбіті

Японські вчені цієї суботи оприлюднили остаточні результати свого дослідження впливу космосу на розвиток ембріонів ссавців. Ще 2021 року вони відправили на Міжнародну космічну станцію заморожені зародки мишей і доручили астронавтам трохи їх підростити.

Йдеться не про повне вирощування живих організмів. Зародки перебували на найперших стадіях після запліднення. Астронавти просто розморозили їх за допомогою спеціального пристрою та помістили у середовище, у якому їхні клітини змогли ділитися.

Клітини розвинулися у бластоциcти — стадії зародка, на якій клітини ще не формують окремі органи, але вже розділилися на ті, з яких буде складатися сам ембріон, і ті, які потім перетворяться на плаценту. На цій стадії астронавти їх дослідили, знову заморозили та відправили на Землю.

Чому ці експерименти такі важливі

Ранні стадії розвитку зародка — надзвичайно складний і досі не до кінця зрозумілий процес. В якийсь момент абсолютно ідентичні клітини, які щойно просто ділилися, починають розвиватися по-різному. Відбувається це під дією як генів, які у різних клітинах починають діяти по-різному, так і різних факторів середовища.

І на орбіті ці фактори можуть сильно відрізнятися від Землі. Насамперед це стосується радіації та мікрогравітації. Вони сильно впливають навіть на дорослі організми, що вже казати про зародки. Досі на орбіті вирощували тільки рослини, амфібій та безхребетних.

І ось тепер настала черга ссавців. Останній рік вчені докладно вивчали мишачі ембріони, що пройшли найважливішу стадію свого розвитку в космосі. Головний висновок, який вони зробили, — жодних аномалій ані у будові, ані у ДНК не виявлено. Мікрогравітація не здатна їм нашкодити.

Наступним етапом експериментів має стати вирощування істот з ембріонів що побували на орбіті. На першій стадії експеримент буде аналогічний проведеному. Проте після приземлення зародки будуть імплантовані мишам. Вчені сподіваються дізнатися, чи будуть новонароджені мишенята життєздатними й чи не матимуть відхилень.

Результати цих експериментів надзвичайно важливі для визначення перспектив життя у космосі. Адже якщо радіація та мікрогравітація не можуть серйозно зашкодити ембріонам мишей, то те ж саме буде і з людськими ембріонами. Ми зможемо дійсно повноцінно жити у космосі.