Астролюбителі допомогли знайти два газових гіганти

Спостереження, виконані космічним телескопом TESS, дозволили виявити дві екзопланети навколо сонцеподібної зорі HD 152843. Особливість знахідки полягає в тому, що вона була зроблена завдяки учасникам проєкту Planet Hunters TESS. У його межах добровольці з усього світу (наразі це понад 29 тисяч осіб) аналізують дані TESS у пошуках слідів транзитних подій.

Система HD 152843 в уявленні художника. Джерело: NASA/Scott Wiessinger

HD 152843 розташована на відстані 352 світлових років від Сонця. Учасники проєкту Planet Hunters TESS виявили періодичні зміни її блиску, що свідчать про наявність як мінімум двох невидимих ​​компаньйонів. Подальший аналіз даних, виконаних професійними астрономами, показав, що діаметр першого тіла у 3,4 раза перевищує земний, а період обертання становить 12 днів. Друга екзопланета у 5,8 раза більша за Землю. Через обмежений період спостережень TESS не зміг виміряти точне значення її орбітального періоду. Він становить від 19 до 35 днів.

З метою підтвердження знахідки астрономи здійснили вимірювання променевої швидкості HD 152843 за допомогою наземних обсерваторій. Вони продемонстрували, що зоря справді має двох компаньйонів. Маса внутрішньої планети у 12 разів перевищує земну, маса зовнішньої — у 28 разів. Отже, йдеться про газові гіганти.

Оскільки орбіти обох екзопланет проходять на невеликій відстані від зорі, їхні атмосфери розігріті до дуже високих температур, що робить вкрай малоймовірним наявність будь-якого життя. Однак не виключено, що в майбутньому астрономи повернуться до цих тіл з метою визначення хімічного складу їхніх газових оболонок.