Алмази у метеориті розповіли історію загиблої планети

Як відомо будь-якому школяру, у Сонячній системі є вісім планет. Але так було далеко не завжди. Відразу після формування довкола Сонця оберталися сотні протопланет. Їхні діаметри становили від кількох сотень до кількох тисяч кілометрів.

Зіткнення планет в уявленні художника. Джерело: Pixabay/Neypomuk Studios

Абсолютна більшість таких планетарних ембріонів загинула протягом перших мільйонів років існування Сонячної системи. Під час цієї бурхливої ранньої фази протопланети часто стикалися один з одним, руйнувалися, зливалися, а часом і просто викидалися за межі Сонячної системи. Лише кільком із них вдалося стати повноцінними планетами.

Астероїд Веста є однією з кількох вцілілих протопланет Сонячної системи. Джерело: NASA

На думку деяких астрономів певний тип метеоритів, що падають на Землю, є фрагментами, залишеними від загиблих протопланет. Мова про урейліти. Це кам’яні метеорити, які зазвичай містять високий відсоток вуглецю у вигляді графіту та наноалмазів.

Ще недавно вчені не мали достатніх доказів цієї гіпотези. Однак у свіжому випуску журналу Nature Communications була опублікована стаття групи європейських дослідників. Вони провели аналіз алмазних зерен, знайдених в урейлітах після вибуху астероїда 2008 TC3 у небі над Суданом у 2008 році (метеорит Almahata Sitta). Результати дослідження показали, що ці алмази могли сформуватися тільки при тиску понад двісті тисяч атмосфер та температурах не менше 1000 °C. Це виключає можливість їхнього утворення під впливом ударної хвилі під час падіння астероїда або внаслідок хімічних реакцій у протопланетному диску. Такі умови могли виникнути лише у надрах великого небесного тіла.

Зображення часток, знайдених у метеоритах Almahata Sitta. Джерело: Farhang Nabiei et al. / Nature Communications

Згідно з висновками дослідників, знайдені урейліти могли сформуватися або поблизу ядра кам’яної планети розміром з Меркурій (діаметр близько 5 тис. км) або у мантії планети розміром з Марс (діаметр близько 6,5 тис. км). Ця планета зіткнулася з іншою протопланетою та зруйнувалася. Частина її речовини була викинута в космос, ставши астероїдами, один із яких й впав на Землю у 2008 році.

За матеріалами https://www.theguardian.com