ALMA зазнімкував галактику, що згасає

Під час вивчення результатів огляду сотні віддалених галактик, виконаного за допомогою Атакамської Великої міліметрової та субміліметрової антенної решітки (ALMA), астрономи звернули увагу на вельми незвичайну зоряну систему. Вона отримала позначення ID2299. Галактика розташована на дуже значній відстані від Чумацького шляху. Випущеному нею світлу знадобилося 9 млрд років, щоб досягти Землі.

Галактика ID2299 в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

ID2299 привернула увагу вчених через те, що вона втрачає величезну кількість холодного газу — будматеріалу, що використовується для формування нових світил. Щорічно вона викидає речовину, еквівалентну приблизно 10 000 сонячних мас. За оцінками астрономів, галактика вже втратила приблизно 46% своїх початкових запасів. При цьому в ID2299 тривають бурхливі процеси зореутворення — у сотні разів інтенсивніші, ніж у нашому Чумацькому Шляху. Комбінація двох цих чинників означає, що далека галактика надзвичайно швидко позбудеться всіх запасів газу, що залишилися, і згасне лише через кілька десятків мільйонів років.

На думку дослідників, безпрецедентна втрата речовини є наслідком попереднього злиття двох галактик, що призвело до утворення ID2299. На це вказує зв’язок викинутого газу з «приливним хвостом». Приливні хвости — це витягнуті потоки зір і газу, що витікають у міжгалактичний простір унаслідок злиття галактик. У далеких галактик вони зазвичай занадто слабкі, щоб їх можна було спостерігати. Але не у випадку з ID2299.

Раніше астрономи вважали, що за втрату галактиками газу відповідальні тільки потужні зоряні вітри та активність центральних надмасивних чорних дір. Однак приклад ID2299 свідчить про те, що цей список необхідно розширити та включити до нього злиття галактик. Надалі астрономи мають намір продовжити вивчення цієї незвичайної галактики — спочатку за допомогою ALMA, а в майбутньому і за допомогою Надзвичайно Великого телескопа ESO.