ALMA «роздивився» кільце холодного газу навколо Стрільця А*

Новини астрономії, астрофізики та космології

Використовуючи масив радіотелескопів ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), астрономи зуміли вперше спостерігати за кільцем холодного газу в центрі Чумацького Шляху. Воно оточує компактне радіоджерело Стрілець А*, розташоване на відстані 26 тис. світлових років від Сонця.

На думку астрономів, Стрілець А* є надмасивною чорною дірою масою у 4,3 млн сонячних. На жаль, вивчення цього об’єкта серйозно ускладнюється газо-пиловими хмарами, які повністю блокують випромінювання видимого діапазону. Тому астрономи використовують телескопи, які працюють в інших частинах електромагнітного спектра — зокрема, у рентгенівському та радіодіапазоні. Завдяки цьому ми знаємо, що оточення Стрільця А* переповнене «блукаючими» зорями й пилом. Крім того, воно містить значну кількість міжзоряного газу. Вважається, що він оточує чорну діру, утворюючи величезний диск, завдовжки кілька десятків світлових років.

Однак донедавна астрономи мали можливість вивчати лише найбільш гарячу частину цього диска, розташовану в безпосередній близькості від Стрільця А*. Газ у цьому регіоні розігрівається до температури близько 10 млн кельвінів і активно випромінює у рентгенівському діапазоні. Решта, яка залишилась «вислизала» від дослідників.

Зображення диска холодного газу довкола Стрільця А. Червоним кольором показано частину, що рухається від Землі, синім – до Землі. Хрестик зазначає положення Стрільця А. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), E.M. Мюрчікова; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Вчені зуміли розв’язувати цю проблему, використовуючи ALMA. Масив радіотелескопів вловив слабке радіовипромінювання, яке випускається рекомбінувальними атомами водню з холоднішої частини диска навколо Стрільця А*. Це дозволило створити його перше зображення. За даними астрономів, знайдена газова хмара, розташована на відстані близько 1000 а.о. від центральної чорної діри. Його маса становить 10% маси Юпітера, а температура сягає 10 тис. кельвінів.