«Хаябуса-2» готується до повернення додому

Космічні технології

Фахівці Японського агентства аерокосмічних досліджень (JAXA) учора відправили серію команд автоматичного апарату «Хаябуса-2». Відповідно до цих команд 18 листопада земний посланець залишить околиці астероїда Рюгу (162173 Ryugu), а на початку грудня активує свій основний двигун і ляже на зворотний курс до нашої планети.

«Хаябуса-2» в уявленні художника. Джерело: JAXA

«Хаябуса-2» був запущений у грудні 2014 року. Після 3,5 років польоту апарат досяг своєї мети — 900-метрового астероїда Рюгу. За наступні 16 місяців автоматичний розвідник виконав дуже насичену наукову програму: склав найдокладнішу карту астероїда, вивчив його топографію, характер обертання та склад поверхні. Також він взяв дві проби речовини Рюгу та висадив на його поверхню три мінізонди — європейський апарат MASCOT та кілька мікроріверів MINERVA. Кульмінацією місії можна назвати експеримент, в межах якого в астероїд був випущений спеціальний імпактор, який утворив добре помітний кратер.

Останньою науковою операцією, яку «Хаябуса-2» здійснив на початку жовтня, стало скидання третього мікрорівера MINERVA. У мініатюрного зонда вийшов з ладу центральний процесор, що унеможливило його пересування по астероїду та отримання зображень. Тому фахівці місії вирішили використовувати мікроровер як штучний супутник Рюгу. Протягом кількох днів після скидання він обертався навколо малого тіла, поступово втрачаючи висоту, доки не опустився на його поверхню. Зібрані під час цього імпровізованого експерименту дані повинні допомогти вченим краще зрозуміти характер гравітаційного поля астероїда.

Японський апарат досягне Землі у грудні 2020 року. Під час прольоту він скине в земну атмосферу капсулу із зібраними зразками астероїдної речовини, яка має здійснити посадку на австралійському полігоні Вумера.

Не виключено, що після скидання капсули JAXA вирішить продовжити місію «Хаябуса-2». У апарата повинен залишитись достатній запас палива для бортових двигунів, щоб здійснити проліт якогось іншого навколоземного астероїда. Найбільш перспективним кандидатом є 2001 WR1, досягти який автоматичний розвідник міг би у червні 2023 року.