Виявлений новий акреційний мілісекундний рентгенівський пульсар

Астрономи виявили нову нейтронну зорю за 35 000 світлових років від Землі. Це так званий акреційний мілісекундний рентгенівський пульсар.

Новий мілісекундний пульсар
Новий мілісекундний пульсар. Джерело: svs.gsfc.nasa.gov

Новий мілісекундний пульсар

Астрономи повідомляють про відкриття нової нейтронної зорі. Новознайдений об’єкт, позначений SRGA J144459.2-604207 (або скорочено SRGA J1444), виявився вибуховим акреційним мілісекундним рентгенівським пульсаром.

Рентгенівські пульсари відомі тим, що демонструють строгі періодичні зміни інтенсивності високоенергетичного випромінювання, які можуть тривати лише долі секунди. Їхнім особливим типом є об’єкти з акреційним диском.

Акреційні мілісекундні рентгенівські пульсари AMРП — це особливий тип подібних об’єктів, у яких короткі періоди обертання спричинені тривалим перенесенням маси від маломасивної зорі-компаньйонки через акреційний диск до нейтронної зорі, що повільно обертається.

Астрономи сприймають їх як астрофізичні лабораторії, які можуть мати вирішальне значення для поглиблення наших знань про процеси термоядерних вибухів. І саме такий об’єкт був виявлений 21 лютого 2024 року в позиції, близькій до галактичної площини.

Параметри відкритої нейтронної зорі

Інтенсивна кампанія спостережень, проведена одразу після відкриття, показала, що SRGA J1444 — це новий акреційний мілісекундний пульсар із періодом обертання 447,8 Гц, який демонструє регулярні рентгенівські спалахи типу І.

Якщо припустити, що маса нейтронної зорі в SRGA J1444 становить 1,4 сонячної, то її зоря-компаньйонка повинна мати щонайменше 0,25 маси Сонця. Система має кругову орбіту з періодом приблизно 5,2 години й, за оцінками, розташована на відстані 27 000–35 000 світлових років від Землі.