η-Аквариди: потужні, але маловідомі

На початку травня наша планета занурюється до найщільнішої частини метеорного рою η-Акварид. Пилові частинки, що належать до нього, входять до земної атмосфери й утворюють метеори, які «вилітають» із сузір’я Водолію. В максимумі, що припадає на 5-6 травня, їх може спостерігатися понад 60 за годину. Чому ж цей потужний потік не користується такою популярністю, як, наприклад, серпневі Персеїди?

Старий Місяць і η-Аквариди, сфотографовані в Новій Зеландії. Джерело: starman_nz

По-перше, радіант η-Акварид — уявна точка на небесній сфері, звідки «вилітають» метеори — у травні з’являється над горизонтом перед світанком, коли більшість людей зазвичай спить. А по-друге, в середніх широтах Північної півкулі він сходить лише за пару годин до сходу Сонця, тобто основна частина видимості потоку припадає на ранкові сутінки, коли небо вже занадто світле. Мешканці приекваторіальних областей Землі та Південної півкулі тут мають безумовну перевагу.

Положення екліптики та радіанту η-Акварид під час сходу Сонця на широті Києва
Положення екліптики та радіанту η-Акварид під час сходу Сонця на екваторі

η-Аквариди пов’язані зі знаменитою кометою Галлея (1P/Halley), що повертається до Сонця з періодом від 73 до 78 років. Уперше вона з’явилась у внутрішніх областях Сонячної системи приблизно 10 тисяч років тому, і з того часу встигла викинути величезну кількість пилових частинок, які розподілилися вздовж її орбіти відносно рівномірно. Тому, не дивлячись на те, що наступного року комета пройде афелій (найдальшу від Сонця точку орбіти), потужність пов’язаного з нею метеорного потоку очікується майже такою самою, як і навесні 1986-го, невдовзі після проходження перигелію. Оскільки вона рухається навколо нашого світила у напрямку, протилежному напрямку обертання великих планет, частинки потоку η-Акварид стикаються з Землею «на зустрічних курсах» і входять у земну атмосферу на швидкості 66 км/с. Завдяки цьому вони утворюють дуже багато яскравих метеорів і навіть болідів.

Незважаючи на те, що спостерігати η-Аквариди в наших широтах досить незручно, багато любителів астрономії все ж прокидаються рано вранці й спрямовують свій погляд на південний схід, де розташовується радіант потоку. Цього року на початку травня молодий Місяць сховається за горизонтом ще ввечері, тож у місцевостях, віддалених від джерел штучної засвітки, є чимало шансів побачити декілька «вогняних привітів» від далекої комети Галлея.

Геть із Чумацького Шляху: знайдена найближча до Землі гіпершвидкісна зоря