Астрономи розкрили таємницю «китайської» наднової 1181 року

За останню тисячу років мешканці нашої планети спостерігали п’ять спалахів наднових у Чумацькому Шляху. Згодом астрономам вдалось ідентифікувати залишки чотирьох із них. Відсутньою ланкою лишалася тільки наднова 1181 року, що спалахнула у межах сузір’я Кассіопеї.

Туманність Pa 30 (IRAS 00500 + 6713). Джерело: Astronomy & Astrophysics (2020). DOI: 10.1051/0004-6361/202039232

Наднова 1181 року спостерігалася китайськими та японськими астрономами. Згідно з записами, її видиму зоряну величину можна було порівняти з планетою Сатурн. Нова зоря спостерігалася на небі впродовж шести місяців, після чого зникла. Уже в сучасну епоху багато астрономів намагалися знайти залишок цієї наднової. Вони запропонували кілька кандидатів, але жоден із них не підходив під потрібний профіль.

Але, можливо, вченим усе-таки вдалося розкрити цю таємницю. У нещодавньому випуску журналу The Astrophysical Journal Letters була опублікована стаття міжнародного колективу дослідників, що повідомляє про виявлення ймовірного залишку наднової. Йдеться про туманність Pa 30, розташовану на відстані 10 тис. світлових років від Сонця. Її діаметр становить 3 світлових роки, вона розширюється зі швидкістю 1100 км/c. За словами дослідників, вік цього об’єкту не перевищує тисячі років, а його положення відповідає району спалаху.

У центрі Pa 30 розташована екзотична зоря J005311. Вчені вважають, що вона утворилася в результаті злиття двох білих карликів. Однак це злиття пішло за досить рідкісним сценарієм. Термоядерна реакція, що виникла після нього, торкнулася лише невеликої частини речовини білих карликів. У результаті стався менш потужний спалах, ніж це зазвичай буває при подібних подіях. Це може пояснити, чому наднова 1181 року була не настільки яскравою, ніж інші наднові.

Також варто зазначити, що J005311 — вельми дивний об’єкт. Він є джерелом незвичайного рентгенівського випромінювання та характеризується більшою яскравістю, ніж інші білі карлики. А в його хімічному складі домінують кисень і неон. На думку дослідників, цій зорі не судилося довге життя. Вона є нестабільною і впродовж найближчих десяти тисяч років сколапсує. Це призведе до ще одного спалаху наднової та формування нейтронної зорі.