Головна Новини Hubble знайшов водяну пару в атмосфері Ганімеду

Hubble знайшов водяну пару в атмосфері Ганімеду

Новини

Ганімед — один із найдивовижніших супутників планет Сонячної системи. За розмірами він перевершує Меркурій і при цьому має власне магнітне поле. Його поверхня вкрита водяним льодом, під яким, ймовірно, криється океан або навіть кілька океанів, розділених льодяними шарами. Він також має вкрай розріджену атмосферу, що утворюється в результаті бомбардування його поверхні зарядженими частинками та сонячним випромінюванням.

Ганімед. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

У 1998 році телескоп Hubble провів зйомку Ганімеду в ультрафіолетовому діапазоні. На отриманих зображеннях не лише вдалося виявили полярні сяйва, а й побачити розбіжності в їхній візуалізації на різних довжинах хвиль. Тоді астрономи пояснили цю різницю наявністю атомарного кисню, який сильніше впливає на один спектральний діапазон, ніж на інший.

У 2018 році Hubble знову зосередився на Ганімеді, цього разу використовуючи досконаліший інструмент, встановлений на орбітальній обсерваторії під час останньої місії обслуговування. Метою нового дослідження було визначення кількості атомарного кисню в атмосфері супутника. Однак, на подив учених, їхні пошуки так ні до чого й не привели. Повторний аналіз архівних зображень показав, що різниця в даних найбільше виражена в районі денної сторони. В результаті дослідники дійшли висновку, що справа у водяній парі, яка утворюється в екваторіальних областях Ганімеду. Коли Сонце перебуває в зеніті, його тепла стає достатньо, щоб вивільнити невелику кількість молекул води.

Ультрафіолетові зображення Ганимеду, отримані телескопом Hubble. Джерело: NASA, ESA, Lorenz Roth (KTH)

Ці результати мають важливе значення для апарата JUICE, який прибуде до Юпітеру в 2029 році. Наприкінці своєї місії він вийде на постійну орбіту навколо Ганімеду й розпочне вивчення його атмосфери, магнітосфери та внутрішньої будови.