Hubble зазнімкував одну з найбільш яскравих зір Чумацького Шляху

24 квітня космічна обсерваторія Hubble відзначила свій 31-й день народження. Традиційно на честь цієї події фахівці місії публікують «святковий» знімок якогось видовищного космічного об’єкта або явища. І 2021-й рік не став винятком.

AG Кіля. Джерело: NASA/ESA/STScl

На «святковому» знімку Hubble можна побачити AG Кіля. Це одна з найбільш яскравих і масивних зір Чумацького Шляху. Її світність перевищує сонячну майже в мільйон разів, а маса — у 55-70 разів.

AG Кіля класифікується як блакитна змінна зоря. Її світність коливається в значному діапазоні. Попри те, що це світило віддалене від нас на 20 тис. світлових років, у певні моменти часу його (принаймні в теорії) навіть можна побачити на земному небі неозброєним оком.

Ділянка неба навколо AG Кіля. Джерело: ESA/Hubble, Digitized Sky Survey 2.

Наведена світлина демонструє причину цих коливань. AG Кіля оточена масивною туманністю, що складається з речовини, викинутої за останній десяток тисяч років. Діаметр цієї туманності становить п’ять світлових років, що перевищує відстань від Сонця до α Центавра, а маса відповідає щонайменше десяти сонячним. Червоним кольором показано розподіл водню з домішкою газоподібного азоту, синім – згустків пилу.

На думку вчених, поведінка AG Кіля є індикатором того, що ця зоря наблизилася до кінця свого життєвого циклу. У відносно недалекому (за астрономічними масштабами) майбутньому її ядро колапсує, що призведе до спалаху наднової.