Головна Новини Опублікована інтерактивна рентгенівська карта неба

Опублікована інтерактивна рентгенівська карта неба

Новини

Інститут космічних досліджень РАН опублікував інтерактивну рентгенівську карту всієї небесної сфери. Вона була складена за результатами спостережень, виконаних обсерваторією «Спектр-РГ». Карта доступна на сайті проєкту.

Рентгенівська карта Чумацького Шляху , отримана обсерваторією «Спектр-РГ». Джерело: СРГ/еРОЗИТА © М.Гильфанов, Е.Чуразов (от ИКИ), H.Brunner, J.Sanders (от МПЕ)

Хороша кутова роздільна здатність і висока чутливість телескопа дозволили позначити на карті понад мільйон компактних джерел і десятки тисяч протяжних. Лише найяскравіші з них помітні як цятки. Розглянути інші об’єкти не дозволяє роздільна здатність — вони просто зливаються.

Але і тих джерел, що ми бачимо, більш ніж достатньо. На карті зображено величезну кількість квазарів, ядер активних галактик, рентгенівських пульсарів, зірок Чумацького Шляху з коронами в тисячі разів яскравішими, ніж у нашого Сонця, а також протяжні об’єкти. Серед останніх — галактичні скупчення, залишки спалахів наднових, гаряча міжзоряна плазма і плазма в гало нашої галактики.

У площині Чумацького Шляху можна спостерігати зону сильного поглинання рентгенівських променів холодним атомарним і молекулярним газом. Вона оточена численними яскравими джерелами рентгенівського випромінювання. Переважно це тісні подвійні зоряні системи, один з компонентів яких являє собою нейтронну зорю або чорну діру. У центрі карти розташована надмасивна чорна діра Стрілець А* з масою, що в 4 млн разів перевищує сонячну.

Найцікавіші джерела підписані. За кольорами можна судити про характерну енергію рентгенівських фотонів. Червоний позначає фотони з енергією 0,3-0,6 кеВ, зелений — 0,6-1 кеВ, синій — 1-2,3 кеВ. Ці три діапазони відповідають температурі випромінюваної гарячого речовини 3-6 млн градусів (червоний), 6-10 млн (зелений) і 10-25 млн (синій).