Головна Новини Юнона виявила джерело зодіакального світла

Юнона виявила джерело зодіакального світла

Новини

Відразу після заходу сонця або перед сходом сонця на небі біля горизонту (за умови ідеальної видимості і без світла) можна побачити характерне світіння, відоме як зодіакальне світло. Це відбувається за рахунок розсіювання сонячного випромінювання на мікрочастинок космічного пилу, що концентрується поблизу екліптики.

Зодіак легкий. Джерело: ESO

Хоча саме зодіакальне світло є добре вивченим явищем, питання про джерело міжпланетного пилу все ще залишається відкритим. До недавнього часу переважала гіпотеза, стверджуючи, що вона утворюється в основному при руйнуванні астероїдів Головного поясу. Однак дані, зібрані зондом Juno, несподівано вказали на зовсім інше тіло в Сонячній системі, Марс.

На борту Juno встановлено кілька датчиків зірки для націлювання на пристрій. Насправді, це камери, які фотографують цільову ділянку неба, а потім порівнюють її із зображенням у пам’яті бортового комп’ютера. Після запуску зонда команда супроводу місії вирішила використовувати один з датчиків в експерименті, щоб знайти раніше невідомі астероїди, і запрограмувала його, щоб повідомити про появу об’єктів, не зазначених в каталозі зірок. Їх чекав сюрприз: через деякий час камера почала надсилати безліч знімків, на яких зображені невпізнані тіла.

Юнона на думку художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Спочатку дослідники навіть припустили, що причиною появи “невпізнаних об’єктів” може стати витік палива. Але в подальшому вони змогли оцінити розміри і швидкість цих об’єктів, а потім стало зрозуміло, що знімки – фрагменти самої сонячної панелі Юнона. Пристрій має величезні фотоелектричні панелі, загальна площа яких становить близько 72 м2. По суті, вони виступали своєрідними детекторами пилу: коли його частинки стикаються з батареями зі швидкістю близько 16 тисяч км/год, вони вибивають з них невеликі фрагменти, які потім фотографують датчики зірки.

У подальшому аналізі вчені з’ясували, що пилова хмара, через яку проходила Юнона, має тороїдну форму. Його внутрішній край закінчується на орбіті Землі (гравітація нашої планети діє як бар’єр), а внутрішня – просто за орбітою Марса, де поширенню пилу заважає Юпітер. Виходячи з цього, дослідники прийшли до висновку, що джерелом частинок пилу повинен бути Марс. Комп’ютерні симуляції підтвердили, що спостережувані варіації яскравості поверхні зодіакального світла корелюють з тими хмарами, виявленими Юнона.

Вчені все ще намагаються відповісти, як саме пил залишає Червону планету. Судячи з усього, є деякі поки що невдячні механізми, що кидають частинки, підняті пилом, в міжпланетний простір.

За матеріалами: https://www.jpl.nasa.gov