Hubble зазнімкував об’єкт Гербіга-Аро

Це барвисте зображення, отримане телескопом Hubble, демонструє химерний звивистий потік матерії, розташований у сузір’ї Вітрил приблизно у 1400 світлових роках від Сонця.

Об’єкт Гербіга-Аро (фото телескопа Hubble). Джерело: ESA/Hubble, NASA

Такі утворення отримали назву «об’єкти Гербіга-Аро». Довгий час астрономи не знали, як вони утворюються. За однією з версій, це різновиди світловідбиваючих туманностей. Інша гіпотеза пов’язувала їхній зовнішній вигляд із процесами взаємодії зір та міжзоряної матерії, що їх оточує. Але у 1970-х роках було доведено, що такі об’єкти є продуктами діяльності протозірок.

Новонароджені світила майже завжди оточені протопланетними дисками. Їхня взаємодія з речовиною цих дисків може призвести до утворення струменів, складених з іонізованого газу. Простіше кажучи, молоді зорі викидають матерію у навколишній простір.

Викинута зорею речовина, рухається зі значною швидкістю, що може сягати декількох сотень кілометрів на секунду. Її взаємодія з навколишніми газовими та пилових хмарами призводить до утворення характерних ударних хвиль. Це те, що ми бачимо як об’єкти Гербіга-Аро. Довжина таких структур може перевищувати 10 світлових років. Також варто сказати, що вони є дуже короткотерміновим явищем за астрономічними мірками — всього через кілька десятків тисяч років після виникнення вони повністю розсіюються в міжзоряному просторі.

За матеріалами https://esahubble.org