Головна Новини Виявлено перший «гарячий Нептун»

Виявлено перший «гарячий Нептун»

Новини

В одному з недавніх номерів журналу Nature Astronomy була опублікувана стаття про відкриття, зроблене міжнародною командою астрономів. Вони змогли виявити перший відомий «гарячий Нептун».

LT 9779 b та її «материнська» зірка в уяві художника. Джерело: Рікардо Рамірес, Чилійський університет

Незвичайна екзопланета обертається навколо сонцеподібної зірки LT 9779, що знаходиться приблизно в 260 світлових роках від Сонця і має вік близько 2 млрд років. Астрономи вперше запідозрили, що у неї є невидимий супутник, після вивчення фотометричних даних, зібраних космічним телескопом TESS. Знахідка згодом була підтверджена спостереженнями, зробленими за допомогою спектрографа HARPS.

Об’єкт отримав позначення LT 9779 b. Його діаметр у 4,6 рази перевищує розмір нашої планети при масі 29 земних. Таким чином, його середня щільність близька до відповідного показника Нептуна. Вважається, що газова оболонка екзопданети багата воднем і гелієм. Але найцікавішою є орбіта цього тіла. Воно обертається на відстані всього 2,5 млн км від поверхні центральної зірки. Астрономи підрахували, що рівноважна температура його освітленої півкулі  становить близько 1700 градусів за Цельсієм.

Все це означає, що орбіта LT 9779 b розташована в «пустелі гарячих Нептунів» — регіоні біля зірки, де раніше виявляли тільки «супер-Землі» та юпітероподібні газові гіганти. Вважається, що тіло розміром з Нептун, яке знаходиться на аналогічній орбіті, швидко втратить свою атмосферу. Однак характеристики нововиявленого об’єкта не узгоджуються з цими поглядами.

Гаряча супер-Земля в уяві художника. Джерело: phys.org

Щоб пояснити знайдену невідповідність, астрономи вже висунули кілька гіпотез. Згідно з однією з них, LT 9779 b спочатку була більшою і менш щільною екзопланетою, яка вже втратила частину своєї газової оболонки. За іншою версією, вона лише нещодавно мігрувала на свою нинішню орбіту.