Головна Новини ​​Hubble виявив сліди чорної діри середньої маси

​​Hubble виявив сліди чорної діри середньої маси

Новини

У центрах більшості спостережуваних галактик знаходяться надмасивні чорні діри. Їх маса може досягати мільярдів сонячних. Також знаходяться чорні діри зоряної маси, що формуються при гравітаційному колапсі зірок-гігантів — вони перевищують за масою Сонце в декілька десятків раз.

На думку астрономів, у цій класифікації ще повинен бути проміжний «середній клас» — занадто щільні об’єкти, маса яких значно більше чорних дір зоряної маси, але набагато менше, ніж у надмасивних чорних дір. Передбачається, що згодом вони розростаються до надмасивних чорних дір у центрах галактик.

Чорна діра середньої маси в поданні художника. Джерело: NASA/ESA and G. Bacon (STScI)

Виявлення таких об’єктів — непросте завдання. Чорні діри середньої маси менш активні, ніж їх надмасивні аналоги. Поблизу них немає легкодоступних джерел речовини та вони не мають достатньо потужної гравітації, щоб постійно захоплювати нові зірки. Наразі астрономам вдалося знайти лише кілька потенційних кандидатів, які підходять на роль “середніх” чорних дір.

У 2006 р. рентгенівські телескопи Chandra та XMM-Newton зареєстрували потужний спалах рентгенівського випромінювання. Її джерело отримало позначення 3XMM J215022.4-055108. Аналіз показав, що випромінювання виникло в результаті взаємодії зірки і компактного об’єкта, гравітація якого просто розірвала світило.

В ході подальшого аналізу даних астрономи прийшли до висновку, що скупчення являє собою залишки ядра загиблої карликової галактики, колись захопленою його нинішньої «господаркою». На думку вчених, саме такі об’єкти та є найбільш імовірним притулком для чорних дір середньої маси.

Виходячи з інтенсивності рентгенівського випромінювання та його спектра, астрономи встановили, що маса 3XMM J215022.4-055108 в 50 тис. разів перевищує сонячну. Зараз цей об’єкт — кандидат №1 у чорні діри середньої маси.

За матеріалами: https://www.spacetelescope.org