Досліджуючи центр Чумацького Шляху

Фото було зроблене незадовго до світанку в чилійській обсерваторії Ла-Сілья.

Смуга Чумацького Шляху над обсерваторією Ла-Сілья. Джерело: P. Horálek/ESO

Над куполами телескопів ми бачимо Чумацький Шлях з темними пиловими смугами, які підсвічуються мільярдами зірок. Хмари міжзоряного пилу згущуються в напрямку сузір’я Стрільця, де знаходиться центр нашої Галактики, а з нього виходять її спіральні рукави. У галактичному ядрі знаходиться й надмасивна чорна діра (компактне радіоджерело Стрілець A*), яка виробляє величезну кількість енергії внаслідок поглинання навколишньої речовини.

Протягом майже трьох десятиліть Європейська Південна обсерваторія (ESO) проводила дослідження цього «космічного монстра». У спостереженнях були залучені кілька флагманських телескопів різних поколінь: 3,5-м телескоп нової технології (NTT), який перебував в Ла-Сілья, й основні 8,2-м юніти комплексу  VLT. За допомогою них астрономи вивчили рух зірок, а також точні відстані до них і параметри їх орбіт у центральній області Чумацького Шляху. Це дозволило довести, що вони обертаються навколо об’єкта, маса якого більше ніж в 4 млн разів за сонячну.

Це відкриття далеко не єдине, яке зробили за допомогою телескопів у Ла-Сілья. Наприклад, тут був отриманий доказ того, що «довгі» гамма-сплески пов’язані з вибухами потужних світил. Обсерваторія також внесла свій внесок у відкриття прискореного розширення Всесвіту та виявлення екзопланети в зоні населеності, найближчій до Сонця зорі — Проксими Центавра.

За матеріалами https://www.eso.org