Бак розгінного блоку “Фрегат” вибухнув на орбіті

8 травня 2020 р. на навколоземній орбіті вибухнув відпрацьований паливний бак розгінного блоку “Фрегат”. Про це повідомила 18 ескадрилья контролю космічного простору ПС США (18 Space Control Squadron). В результаті інциденту утворилося, щонайменше, 65 уламків.

Розгінний блок знаходився в космосі з липня 2011 р. — він залишився після запуску обсерваторії «Радіоастрон». Його основні орбітальні параметри на момент вибуху: перигей — 429 км, апогей — 3613 км.

Поки невідомо, чи становлять будь-яку загрозу для чинних космічних апаратів уламки, які утворилися в результаті вибуху бака. Як правило, руйнування відпрацьованих ступенів, розгінних блоків та їх баків відбувається через те, що в них залишилось паливо. Нагрівання Сонцем викликає його перехід в газоподібний стан, що з часом може призвести до вибуху. Значна частина наявного космічного сміття утворилася саме в результаті подібних подій.

Розгінний блок «Фрегат-СБ» з відокремлюваним баком. Джерело: НВО ім. Лавочкіна

Нині, для запобігання таких випадків, ступені та розгінні блоки після завершення роботи піддаються пасивації шляхом спалювання або повного зливу залишків палива. Однак навіть ці заходи не дають стовідсоткової гарантії.