Створена карта надмасивних чорних дір

Міжнародна команда астрономів опублікувала незвичайну карту ділянки небесної сфери, розташованої в її північній півкулі. При швидкому погляді може здатися, що на неї просто нанесені зорі. Але насправді вона демонструє розташування надмасивних чорних дір.

Карта надмасивних чорних дір. Джерело; LOFAR/LOL Survey

Надмасивні чорні діри знаходяться в центрах більшості відомих нам галактик. Наш Чумацький Шлях не є винятком. Звичайно, ми не можемо побачити чорну діру безпосередньо. Але її наявність можна встановити за низкою інших ознак — наприклад, коли чорна діра активно поглинає речовину, частина матерії, що падає, відкидається від неї з великою швидкістю, формуючи джети, які є джерелом радіовипромінювання.

Щоб скласти карту чорних дір, астрономи скористалися даними, зібраними антенним комплексом LOFAR (LOw Frequency ARray). Наразі це єдиний радіотелескоп на Землі, здатний проводити високочутливі спостереження з великою роздільною здатністю на наднизьких частотах (менше 100 мегагерців). 52 антени LOFAR протягом 256 годин спостерігали ділянку неба в північній півкулі. Загалом їм вдалося зареєструвати 25247 джерел радіовипромінювання, що відповідають як порівняно близьким до нас галактикам, так і набагато більш віддаленим об’єктам.

Антени комплексу LOFAR. Джерело: LOFAR / ASTRON

Варто зазначити, що площа картографованої ділянки становить 740 квадратних градусів. Це лише 4% від площі північної небесної півсфери. Астрономи мають намір продовжити огляд, і через кілька років скласти повну карту всієї північної півкулі неба. Це дасть змогу не тільки перевірити наявні моделі галактик, активних ядер і галактичних скупчень, а й детальніше дослідити великомасштабну структуру Всесвіту.