Можливе зображення екзопланети α Центавра

Найближча до нас зоряна система Толіман (α Центавра) складається з трьох зір: пари з двох сонцеподібних світил і гравітаційно пов’язаного з ними червоного карлика Проксими Центавра. У останнього вже відкрили щонайменше дві екзопланети, орбіта однієї з яких проходить у т.зв. зоні населеності. Але річ у тім, що червоні карлики періодично виробляють вельми потужні спалахи, а це ставить під сумнів можливість формування життя на його околицях.

У зв’язку з цією обставиною для астрономів представляє вельми значний інтерес пошук екзопланет у двох основних компонентів системи, які набагато спокійніші та за своїми характеристиками нагадують наше Сонце. За останні роки кілька команд дослідників робили заяви про відкриття таких тіл, але згодом вони не підтверджувалися.

Схема зони заселеності α Центавра. Джерело: K.Wagner et al.

10 лютого група американських астрономів опублікувала статтю, в якій розповідається про можливе виявлення екзопланети, орбіта якої пролягає в зоні населеності наймасивнішої зорі системи α Центавра (компонент А). Особливість відкриття полягає в тому, що його було зроблено не за допомогою непрямих методів, а безпосередньо. У 2019 році вчені провели серію спостережень α Центавра А, використовуючи Дуже великий телескоп ESO. Їм вдалося зареєструвати крихітну цятку в околицях зорі. Вона відповідає об’єкту розміром із Нептун. Звичайно, у таких тіл немає твердої поверхні, але вони можуть мати великі кам’янисті супутники.

Отримане VLT ESO зображення околиць α Центавра А та знайдена ним світла цятка, яка, можливо, відповідає екзопланеті. Джерело: K. Wagner et al

Варто підкреслити, що дослідники поки що уникають гучних заяв. На їхню думку, знайдений об’єкт не є артефактом зображення або фоновим джерелом. Але водночас вони не виключають, що може існувати і якесь інше пояснення. Для того, щоб підтвердити або спростувати існування екзопланети, будуть потрібні додаткові спостереження як за участю наземних телескопів, так і космічних обсерваторій наступного покоління, на кшталт JWST і RST.

За матеріалами https://www.nature.com