​​Астрономи виміряли швидкість вітру в атмосфері коричневого карлика

Новини астрономії, астрофізики та космології

Команда американських астрономів знайшла спосіб виміряти швидкість вітру в атмосфері коричневого карлика 2MASS J10475385+2124234, розташованого на відстані 34 світлових років від Сонця в сузір’ї Лева. За розміром цей об’єкт можна порівняти з Юпітером, але в 40 разів перевищує його за масою.

Для досліджень коричневого карлика астрономи використали метод, який раніше застосовували для визначення швидкості вітру на Юпітері. Його суть полягає в розрахунку різниці між періодами обертання тіла навколо вісі, визначеними за результатами спостережень у радіодіапазоні та у видимих/інфрачервоних променях.

Радіовипромінювання Юпітера пов’язане з магнітним полем, яке генерується у внутрішніх шарах, що поводяться подібно до твердого тіла. Отже, період його змін відповідає періоду обертання «нутрощів» планети. Натомість коливання інтенсивності випромінювання у видимому та інфрачервоному діапазоні відповідає обертанню планетної атмосфери. Знання цих двох параметрів дає можливість обчислити середню швидкість вітру в екваторіальних широтах.

Оскільки радіовипромінювання коричневих карликів виникає завдяки тим самим фізичним процесам, що й на газових гігантах на кшталт Юпітера, астрономи вирішили вдатися до цього методу. Для цього вони скористалися даними спостережень, виконаних масивом радіотелескопів VLT та інфрачервоним телескопом Spitzer. Подальші розрахунки показали, що швидкість вітру в атмосфері 2MASS J10475385+2124234 становить приблизно 2300 км/год. Аналогічний показник для екваторіальної області Юпітера становить 370 км/год. За словами авторів дослідження, отримані ними результати узгоджуються з теоретичними передбаченнями та даними моделювання.

За матеріалами https://phys.org