Розміром із Венеру: телескоп TESS знайшов близьку потенційно населену екзопланету

Міжнародна команда дослідників оголосила про виявлення нової екзопланети. За своїми фізичними характеристиками вона нагадує Венеру.

Відкриття було зроблене за допомогою телескопа TESS. Він відстежує регулярні коливання яскравості зір, які можуть бути викликані транзитами екзопланет, що обертаються навколо них.

Проаналізувавши дані TESS, астрономи звернули увагу на зорю Gliese 12. Це холодний червоний карлик, розташований майже за 40 світлових років від нас у напрямку до сузір’я Риб. Розмір світила становить 27% від розміру Сонця, а температура поверхні — близько 60% від сонячної. Кожні 12,8 дня її яскравість зменшується, що свідчить про наявність у зорі компаньйона.

Відкрита екзопланета отримала позначення Gliese 12 b. Її орбіта проходить на відстані в 10,5 млн км від червоного карлика. Це 7% від відстані між Землею і Сонцем. Gliese 12 b менша за Землю і за розмірами схожа з Венерою. Інша схожість полягає в кількості одержуваної енергії. Екзопланета отримує від своєї зорі в 1,6 раза більше енергії, ніж Земля від Сонця, і приблизно 85% від того, що дістається Венері. Якщо припустити, що у Gliese 12 b немає атмосфери, то температура поверхні становить приблизно 42°C.

Звісно, якщо Gliese 12 b має атмосферу, температура її поверхні буде вищою, що є несприятливим фактором для розвитку життя (принаймні такого, що нагадує земне). Однак треба враховувати, що, найімовірніше, екзопланета перебуває у приливному захопленні. Це означає, що одна її півкуля завжди освітлена, тоді як інша — в тіні. Вони розділені проміжною «сутінковою зоною», умови в якій значно більше нагадують земні й можуть бути сприятливішими для життя.

Астрономи вважають, що вивчення Gliese 12 b може відповісти на низку важливих питань. Особливо їх цікавить наявність у неї атмосфери. Червоні карлики це зазвичай вельми активні зорі, які часто виробляють потужні спалахи. Багато дослідників вважають, що з часом вони можуть повністю здути атмосферу близьких екзопланет.

Однак проведені вченими аналізи показують, що Gliese 12 не демонструє жодних ознак екстремальної поведінки. Тому ця система є чудовою метою для поглибленого вивчення за допомогою телескопа James Webb. Дані про те, є у Gliese 12 b атмосфера чи ні, стануть величезним кроком на шляху до поглиблення розуміння того, наскільки життєздатними є системи червоних карликів, і зіграють важливу роль у загальній оцінці населеності нашої галактики.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb зумів вперше вивчити внутрішню будову екзопланети.

Минула неділя виявилася найспекотнішим днем в історії Землі